کاسه نمدی گرافیتی چیست؟ چه انواعی وجود دارد؟ کجا استفاده می شود؟ و … ممکن است این سوالات ذهن شما را به خود مشغول کند و به دنبال پاسخ سوالات خود باشید. برای شروع باید بگوییم که کاسه نمدی در واقع یک قطعه کاربردی در بلبرینگ های صنعتی است که در تمامی سیستم های هیدرولیک مانند پمپ ها، پیستون ها و اتصالات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فشار کمپرسورهای هوای فشرده به 200 بار می رسد. چون شفت سرعت بسیار بالایی دارد و فشار زیادی به آن وارد می شود، برق تولید می شود و در این زمان نمی توان از کاسه های نمدی معمولی با مواد دیگر استفاده کرد. کاسه نمدی که باید در این سیستم استفاده شود، کاسه گرافیت کربنی یا کاسه نمدی کربن استیل نام دارد که از جنس استنلس استیل و کربن گرافیت با بابوش می باشد. کاسه های نمدی استیل کربنی تا دمای 220 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است.

 

معرفی کاسه نمدی کربن گرافیت
کاسه نمدی کربنی یا کاسه نمدی کربنی گرافیتی مخصوص کمپرسورهای هوای فشرده است که دمای 220 درجه و فشار 200 بار را تحمل می کند. این کاسه نمدی همراه با بوش مربوطه استفاده می شود. به دلیل فشار و سرعت بالا آسیب زیادی به شفت وارد می شود و به همین دلیل از بوش استفاده می شود و توصیه می شود از فولاد ضد زنگ 316 استفاده شود تا در حین کار کمپرسور برق از بین برود. . همچنین گرافیت موجود در کاسه نمدی کربنی گرافیتی روان کننده محور است.

 

 

کاسه نمدی چگونه کار می کند؟
در مورد عملکرد کاسه نمدی گرافیتی باید بگوییم که عملکرد بسیار ساده ای دارد و به راحتی در سیستم های مختلف استفاده می شود. لبه کاسه نمدی معمولاً روی قسمت چرخان محور قرار می گیرد و قطر خارجی آن یا دیواره کاسه نمدی در محفظه نگهدارنده فشرده می شود و بدین ترتیب کاسه نمدی در سیستم مورد نظر در جای خود قرار می گیرد. برای اینکه در حین کار کاسه نمدی گرمای زیادی ایجاد نشود، بهتر است لبه های کاسه نمدی را روغن کاری کنید. وظیفه کاسه نمدی جلوگیری از نشتی با پمپاژ ناحیه تماس لبه و سطح شفت می باشد. جهت پمپاژ این دو سطح به پروفیل فشار بستگی دارد و با آن ارتباط مستقیم دارد.

نمایه فشرده سازی
مشخصات فشار چیست؟ و این چطوری کار می کند؟ این پروفیل فشار با طراحی هندسی لبه کاسه نمدی کنترل می شود. بر اساس این مکانیسم، گرادیان فشار بزرگتری بر روی سطح روغنی لبه کاسه نمدی ایجاد می شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که گرادیان فشار تنها یکی از جنبه های عملکرد کاسه نمدی است.

جنبه دوم عملکرد کاسه نمدی به وجود لایه ای از یک لایه روغنی بین لبه کاسه نمدی و سطح شفت اشاره دارد. جنبه سوم به ایجاد زبری در لبه کاسه نمدی برای سایر عملکردهای آن اختصاص دارد. این بی نظمی ها به گونه ای در سیستم قرار می گیرند که می توانند سیال داخل سیستم را به سمت قسمت روغن پمپ کنند.

انواع کاسه نمدی
انواع کاسه نمدی بر اساس نوع کاسه نمدی و کاربرد آن در سیستم های مختلف بررسی می شود که عبارتند از:

کاسه نمدی سیلیکونی:
این نوع کاسه های نمدی برای دماهای متوسط استفاده می شود و مخصوص گرما می باشد.

کاسه نمدی ویتون (ضد آتش):
اما اگر دمای سیستم مورد نیاز بیشتر از 250 درجه باشد باید از کاسه نمدی وایتون استفاده کنید.

کاسه نمدی گرافیتی یا کربنی:
این نوع کاسه نمدی در خودروها کاربرد ندارد و فقط برای استفاده در سیستم های صنعتی طراحی شده است. کاسه نمدی گرافیتی که به کاسه نمدی استیل کربنی نیز معروف است در کمپرسورهای هوا استفاده می شود که دمای 220 درجه و فشار 200 بار را تحمل می کند. این قطعات برای روغن کاری شفت ها و یاتاقان ها در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود.

کاسه نماد معمولی یا NBR:
نمونه دیگری از کاسه های نمدی در اکثر دستگاه های صنعتی دیده می شود که حرارت بالایی ندارند، کاسه های نمادهای معمولی پرکاربردترین نوع آن هستند.

کاسه نمدی گرد:
این نوع کاسه نمدی در مکان هایی که محور به جلو و عقب حرکت می کند استفاده می شود. این مدل از کاسه های نمدی دارای دو فنر بوده و برای ساخت شفت در دو طرف سیستم تعبیه شده است. البته لازم به ذکر است که طراحی این نوع کاسه نمدی با مدل های دیگر متفاوت است به گونه ای که شیار لبه داخلی کاسه نمدی به گونه ای طراحی شده است که گاهی به سمت چپ یا راست یا راست و چپ که عمل برگشت روغن روی شفت را انجام می دهد. به همین دلیل باید به شکل شفت دستگاه یا ماشین مورد نظر توجه کرد که گرد چپ باشد یا راست; زیرا چرخش های بالای شیار لبه کاسه نمدی باعث ریختن روغن روی شفت می شود و همیشه آن را چرب نگه می دارد. به همین دلیل اگر شیار کاسه نمدی برعکس شود باعث عبور روغن از روی شفت می شود و خودرو با مشکل نشتی روغن مواجه می شود.

 

 

اجزای کاسه نمدی
کاسه نمدی قطعه ای است که از سه جزء تشکیل شده است که عبارتند از: پنکه، واشر کاسه ای شکل فلزی و نمد. این قطعه از نشت سیال در قطعات مکانیکی جلوگیری می کند و از نفوذ گرد و غبار به این قطعات مکانیکی جلوگیری می کند. البته امروزه به طور کلی به هر یک از واشرهای پلاستیکی گردی که دارای اندازه های متفاوتی هستند و در انواع وسایل مکانیکی از جمله موتور خودرو استفاده می شود و از نفوذ روغن به بیرون خودرو جلوگیری می کند، کاسه نمدی نامیده می شود. به عبارت دیگر در جاهایی که چرخش و چرخش وجود دارد یک کاسه نمدی نیز وجود دارد تا جلوی یاتاقان قرار گیرد و از خروج مایع یا هر سیال دیگری از داخل موتور و دستگاه جلوگیری شود.

مواد کاسه نمدی
کاسه های نمدی از ترکیب مواد پلاستیکی و فلزی تولید می شوند تا ظرفیت بالایی داشته باشند. جنس کاسه های نمدی به گونه ای است که در شرایط مختلف مانند دما و فشار بالا، مواد شیمیایی یا محیط های اسیدی و بازی می توانند عملکرد مناسب خود را انجام دهند و مقاومت بالایی از خود نشان دهند و به راحتی فرسوده نشوند. فرسودگی کاسه نمدی با نشت روغن در دستگاه همراه است که باعث می شود کاسه نمدی کارایی خود را از دست بدهد.

نتیجه

برای اینکه دستگاه شما با نشتی روغن مواجه نشود و عملکرد مناسبی داشته باشد باید مدلی را خریداری کنید که با دستگاه شما سازگار بوده و از مقاومت لازم در بین انواع کاسه نمدی برخوردار باشد. با انتخاب کاسه نمدی مناسب برای دستگاه خود، نه تنها از نشت روغن و ورود گرد و غبار به دستگاه خود جلوگیری می کنید، بلکه طول عمر دستگاه یا خودروی خود را نیز افزایش می دهید.