بلبرینگ قطعه مکانیکی است که برای کاهش اصطکاک بین دو قسمت مستقل استفاده می شود. این قطعه دارای طرح های مختلفی از جمله بلبرینگ شیار عمیق، ته گرد، کنتاکت زاویه ای، خودتنظیمی و … می باشد که از بلبرینگ ها در جهت حرکت محوری استفاده می شود و به عنوان قطعه واسطه ای برای کاهش اصطکاک و فشردگی بین دو قسمت و همچنین بار را انتقال داده و از آنها در برابر سایش و سایر آسیب های مکانیکی محافظت کنید. یاتاقان ها در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هوانوردی، انرژی، نفت و گاز، دریایی، پزشکی و غیره کاربرد دارند.

 

معایب گرد و غبار در محیط کارگاه
گرد و غبار موجود در محیط کارگاه می تواند به شدت برای ماشین ها و یاتاقان ها مضر باشد. این آلودگی ها می توانند به طور موثر بر عملکرد و عمر مفید قطعات تأثیر بگذارند. گرد و غبار ممکن است به داخل ماشین ها نفوذ کند و باعث آسیب یا از دست دادن عملکرد شود. همچنین یاتاقان ها نیز در صورت نفوذ گرد و غبار به داخل آن ها به سرعت خراب می شوند، زیرا این ذرات می توانند باعث خشکی و فرسایش یاتاقان ها شوند. بنابراین رعایت استانداردهای بهداشتی و اجرای صحیح سیستم گرد و غبار و پاکسازی محیط کارگاه به عنوان یک راهکار اساسی می تواند کارایی و عمر مفید ماشین آلات و یاتاقان ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. البته در برخی موارد نظافت جوابگو نیست و باید از بلبرینگ های ضد گرد و غبار استفاده کنیم. در این مقاله می خواهیم بلبرینگ های ضد گرد و غبار شرکت ویراپرداز آروین بلبرینگ پاسارگاد را به شما معرفی کنیم که از این اتفاق جلوگیری می کند و بسیار کمتر تحت تاثیر گرد و غبار قرار می گیرد. ما همچنین راه هایی برای محافظت از بلبرینگ در برابر گرد و غبار در اختیار شما قرار خواهیم داد.

بلبرینگ ضد گرد و غبار چیست؟
یکی از دلایل اصلی چسبیدن ذرات گرد و غبار به یاتاقان ها روغن ها یا روان کننده هایی هستند که برای کاهش اصطکاک استفاده می شوند. از این بلبرینگ ها در صنایعی که نیاز به محافظت از یاتاقان در برابر هوای آلوده و گرد و غبار دارند نیز استفاده می شود. برای محافظت از یاتاقان ها در برابر گرد و غبار، این بلبرینگ ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر نفوذ گرد و غبار و مواد معلق مقاوم باشند. بلبرینگ ضد گرد و غبار برای محیط های پر از ذرات ریز ساخته شده و سطح آن با ماده خاصی به نام رزین پلی الفین پوشانده شده است. این نوع رزین میل ترکیبی بسیار کمی با روغن روان کننده دارد و به همین دلیل ذرات گرد و غبار به آن نمی چسبند.

 

 

مزایای استفاده از بلبرینگ های ضد گرد و غبار
طول عمر بیشتر
تعمیر و نگهداری آسان
نیاز به روغن کاری کمتر
بدون نیاز به تمیز کردن مداوم
توانایی حفظ عملکرد ثابت
داشتن امکان لغزش روان
بلبرینگ های ضد گرد و غبار دارای ساختار خاصی هستند که به این بلبرینگ ها اجازه می دهد در محیط های پر از گرد و غبار به مدت طولانی کار کنند. مزیت اصلی استفاده از بلبرینگ های ضد گرد و غبار، پایداری بالای آنها در برابر آلودگی های خارجی است. بلبرینگ های معمولی به مرور زمان به دلیل گرد و غبار کارایی خود را کاهش می دهند و نیاز به تعویض دارند. با استفاده از بلبرینگ های ضد گرد و غبار می توانید در زمان و هزینه تعمیرات کاست بیشتر صرفه جویی کنید. در این میان بلبرینگ های ضد گرد و غبار به راحتی نصب می شوند و برای موتورها و دستگاه های صنعتی کاربرد دارند.

راه های محافظت از بلبرینگ در برابر گرد و غبار چیست؟
برای محافظت از یاتاقان ها اعم از بلبرینگ های خود تنظیم، شیارهای عمیق، ته گرد و … در برابر گرد و غبار، ابتدا باید از نوع یاتاقان مناسب با شرایط محیطی استفاده شود. سپس می توان از روش هایی مانند استفاده از قطعات محافظ، سیستم های گردش هوا و فیلتراسیون، حفاظت در برابر نفوذ آب استفاده کرد. همچنین لازم است یاتاقان ها را به طور مرتب با توجه به سابقه و مدت زمان کار بررسی کنید تا همیشه بهترین عملکرد را داشته باشید. به طور کلی توجه به ریزه کاری های نحوه نصب و استفاده از بلبرینگ باعث محافظت در برابر گرد و غبار و افزایش عمر آن ها می شود. راه های دیگری نیز برای محافظت از این قطعات وجود دارد، از جمله:

از مهر و موم های تماسی استفاده کنید که برای شفت های عمل مستقیم مناسب هستند.
استفاده از مهر و موم های اصطکاکی که امکان خم شدن شفت را فراهم می کند
استفاده از لبه لاستیکی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل شیارها
استفاده از کاربید سیلیکون برای جلوگیری از خراش ناشی از سایش ذرات گرد و غبار
در تمام این موارد، باید به یاد داشته باشید که هر چند وقت یکبار این عایق ها را تعویض کنید. زیرا روان کننده ها روی آنها می نشینند و کارایی آنها را از بین می برند. از طرفی شرایط کار بلبرینگ ها مانند دما، فشار و گرما می تواند بر کیفیت عایق تاثیر منفی بگذارد.

ساخت بلبرینگ ضد گرد و غبار
ایده اختراع بلبرینگ با فناوری Molded Oil ابتدا بر اساس گزارش هایی مبنی بر خرابی برخی از یاتاقان های مورد استفاده در خط تولید مواد سیلیکونی شکل گرفت. گزارش ها خرابی های اولیه بلبرینگ اره های نواری را نشان داد (این اره ها برای برش سیلیکون و استفاده از آن در صنعت نیمه هادی استفاده می شوند). پس از بررسی های انجام شده توسط شرکت NSK مشخص شد که علت اصلی این خرابی ها شستشوی روان کننده های استفاده شده در یاتاقان و ورود براده های سیلیکونی به بلبرینگ است. برای رفع این مشکل، محققان این شرکت در واحد تحقیقات پس از بررسی های فراوان و آزمایش های متعدد موفق به ساخت فناوری Molded Oil شدند.

 

فناوری Molded-Oil روانکاری مداوم یاتاقان ها را امکان پذیر می کند و نیاز به روغن کاری دوره ای یاتاقان ها را از بین می برد. این فناوری همچنین از یاتاقان ها در برابر آلودگی محافظت می کند.

ویژگی های بلبرینگ های روغنی قالب گیری شده:

امکان استفاده در محیط های فوق تمیز به دلیل عدم نیاز به روغن کاری دوره ای
عمر مفید تا دو برابر بیشتر در محیط های در تماس با آب یا گرد و غبار در مقایسه با یاتاقان های چربی خوار
بدون نیاز به سرویس های دوره ای و روغن کاری
نتیجه

در این مقاله از HyperBearing سعی شده است بلبرینگ ضد گرد و غبار را به شما معرفی کنیم و راهکارهایی برای محافظت از بلبرینگ در برابر گرد و غبار به شما ارائه دهیم. شما می توانید انواع بلبرینگ ها از جمله یاتاقان های تماس زاویه ای، یاتاقان های شیار عمیق را خریداری کنید. ، کف گرد و … به سایت ویراپرداز آروین بلبرینگ پاسارگاد مراجعه کنید تا در اسرع وقت محصول مورد نظر خود را با بهترین کیفیت و نازلترین قیمت تهیه کنید.