استفاده از اسپیسر بلبرینگ به طور مستقیم در عملکرد و کارایی انواع بلبرینگ و رولبرینگ موثر است. برای اینکه بدانیم حلقه یاتاقان چیست، ابتدا باید عملکرد اصلی حلقه یاتاقان را بررسی کنیم که عبارت است از پشتیبانی از بدنه چرخان مکانیکی، کاهش ضریب اصطکاک در حین حرکت آن و اطمینان از دقت چرخش آن.

 

ترخیص بلبرینگ چیست؟
لایه بالایی و پایینی حاوی گلوله های یاتاقان های صنعتی را بوشینگ یاتاقان می گویند. یاتاقان ها و یاتاقان ها قطعات مهم در یاتاقان های صنعتی و در دستگاه های صنعتی هستند که مسئولیت دارند. بوش ها به عنوان قطعات فلزی مورد استفاده قرار می گیرند و در مجاورت بلبرینگ به همراه نیاز به جابجایی قطعه برای پشتیبانی و کمک به حرکت آن استفاده می شود. از یاتاقان ها در صنایع حمل و نقل و خودروسازی و همچنین در خطوط تولید برای مونتاژ قطعات استفاده می شود. هدف اصلی استفاده از بوشینگ ها و یاتاقان ها کاهش اصطکاک، تحمل وزن بیشتر قطعه، کاهش فرسایش و ماندگاری پایدارتر قطعات است.

بلبرینگ از چه قطعاتی تشکیل شده است؟
یاتاقان ها و یاتاقان ها برای پشتیبانی و جابجایی محورها و اجزای مکانیکی دستگاه ها استفاده می شوند. این دو قطعه شامل چندین قطعه کوچکتر است. یاتاقان از حلقه های بیرونی و داخلی و یک توپ تشکیل شده است که توسط سوراخی که در حلقه داخلی ایجاد شده است به یکدیگر متصل می شوند. این باعث می شود که قطعات متحرک با راندمان بالا و بدون سایش حرکت کنند.

بلبرینگ از یک حلقه بیرونی، یک حلقه داخلی و گوی های کروی تشکیل شده است. توپ های کروی ممکن است از مواد مختلفی از جمله فلزات، پلاستیک و سرامیک ساخته شوند. این کابین بلبرینگ در داخل رینگ های آن قرار می گیرد و به راحتی می توان آن را به مکان های دیگر منتقل کرد. بنابراین کاهش یاتاقان باعث کاهش اصطکاک و سایش سایر قطعات می شود.

اتصالات این قسمت از بلبرینگ توسط پیچ و مهره فولادی انجام می شود. زاویه قرارگیری بلبرینگ در برخی موارد موازی با شفت و نقطه اتصال پیچ و مهره و در برخی موارد در جهت عمودی محور می باشد. این زاویه به این معنی است که موقعیت و زاویه اتصال مخروط بلبرینگ به شفت و محور دایره ای بستگی دارد.

به طور کلی بلبرینگ یکی از پرکاربردترین قطعات در صنعت خودرو است که اکثر مردم آن را می شناسند و با آن سر و کار دارند. بلبرینگ را می توان به راحتی با ایجاد تغییرات با ابزارهای مخصوص تعویض کرد.

 

با توجه به تفاوت بین یاتاقان ها از جمله یاتاقان های تماس زاویه ای، یاتاقان های شایر عمیق، یاتاقان های ته گرد و یاتاقان های خود تنظیم، بوش های بلبرینگ در انواع مختلفی نام گذاری می شوند.

استفاده از بلبرینگ
استفاده از بالشتک یاتاقان را می توان به عنوان فراهم کردن امکان چرخش آزاد و کاهش اصطکاک در یاتاقان دانست. کاربرد بوش یاتاقان این است که گوی ها بین بوش های داخلی و خارجی یاتاقان وجود دارند و روی آن حرکت غلتشی دارند. این قطعه در صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی کاربرد دارد و در زمینه های مختلف دارای مزایای فراوانی است. این قطعه به دلیل نقشی که در کاهش اصطکاک قطعات دارد ممکن است در اثر گذشت زمان دچار آسیب یا فرسایش شود به همین دلیل باید این قطعه را تعویض کنید. . علاوه بر این در سایر صنایع مانند هوافضا، صنایع ریلی و تولید قطعات ریز و ظریف در دندانپزشکی از بلبرینگ کنس نیز استفاده می شود. مانند سایر قطعات مورد استفاده در یاتاقان ها، بلبرینگ از آلیاژهای مختلفی ساخته شده است.

اجزای بلبرینگ
آنها بین یاتاقان های داخلی و خارجی یاتاقان محصور شده اند و روی آن حرکت غلتشی دارند.

در برخی از یاتاقان ها، اجزای غلتشی (گلوله های بلبرینگ) و بالشتک های داخلی و خارجی بلبرینگ به یکدیگر متصل می شوند، مانند یاتاقان های شیار عمیق.

در برخی موارد دیگر، قفسه یاتاقان و ساچمه ها به محفظه یاتاقان متصل می شوند و محفظه یاتاقان را می توان به راحتی از مجموعه جدا کرد، مانند رولبرینگ های مخروطی.

در برخی موارد، دو حلقه یا مخروط و توپ به طور کامل از یکدیگر جدا می شوند، مانند بلبرینگ های ته گرد.

بلبرینگ از چه آلیاژی ساخته شده است؟
عملکرد و کارایی بلبرینگ ها به نوع آلیاژ استفاده شده در ساخت آنها بستگی دارد. به طور کلی مواد آلیاژی یاتاقان نقش موثری در کیفیت، کیفیت و کارایی این قطعات خواهد داشت. زیرا وظیفه حفظ توپ ها بر روی لبه است. جنس این قطعه باید به قدری سخت باشد که در برابر فرسایش و سایش مقاومت بالایی از خود نشان دهد. علاوه بر این آلیاژ استفاده شده در ساختار بلبرینگ باید به گونه ای باشد که بتواند ساختار قطعه فولادی را در برابر دمای کاری بالا با حفظ دقت ابعادی حفظ کند. به همین دلیل از فولاد کروم در ساخت رینگ های داخلی و خارجی استفاده می شود.

 

 

معمولاً فولاد AISI 52100 روکش کروم است که در ساخت بوشینگ یا حلقه های بلبرینگ استفاده می شود. این فولاد با روکش کروم حاوی 1% کربن و 1.5% آلیاژ کروم است که در برابر دما تا 250 درجه فارنهایت یا بیشتر مقاوم است. انعطاف پذیری بالا، ماشین کاری و یکنواختی عالی از جمله ویژگی های این نوع فولاد است.

از طرفی فولاد AISI 440C با ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و تحمل تا 70 درجه فارنهایت نیز در ساخت کن ها استفاده می شود. استفاده از این فولاد در صنعت خودروسازی بسیار گرانتر از فولاد کروم AISI 52100 است. علاوه بر این، نمی تواند بار زیادی را تحمل کند. فولادهای ضد زنگ دیگر مانند AISI M50 در صنعت هوافضا و ساخت سیستم های پشتیبانی هواپیما در ساخت حلقه های بلبرینگ استفاده می شوند. این نوع فولاد به دلیل وجود آلیاژ مولیبدن 4 درصد استحکام قطعه را افزایش می دهد و به مراتب از سایر انواع فولاد قابل اعتمادتر است.

انواع بلبرینگ
حلقه یاتاقان یا بلبرینگ کنس از دو نوع اصلی تشکیل شده است: حلقه داخلی و حلقه بیرونی. حلقه داخلی در داخل بلبرینگ قرار می گیرد و با قسمت داخلی اجزای دستگاه متصل می شود. حلقه بیرونی خارج از یاتاقان قرار می گیرد و به قسمت بیرونی اجزای دستگاه متصل می شود.

شانه ساده
این نوع تمیز کردن باعث کاهش اصطکاک بین سطوح مختلف توسط روان کننده ها می شود. سرعت متوسط و در برخی موارد سرعت پایین یاتاقان ساده باعث نیاز به خنک سازی می شود. طول عمر این نوع رینگ ها بستگی به نوع روانکار مصرفی دارد.

کنس مورسه
این نوع بلبرینگ به صورت دایره ای حول نقطه ای خارج از صندلی می چرخد. با اینکه سرعت پایینی دارد اما دقت بالایی در انجام کار از خود نشان می دهد. لبه منبت کاری شده بیشترین استفاده را در تولید ساعت دارد. با انتخاب روانکار صنعتی مناسب می توانید عمر این نوع رینگ را تا حد زیادی افزایش دهید.

از اشتباه خود خلاص شوید
استفاده از غلتک یا توپ در رولبرینگ باعث کاهش اصطکاک می شود. سرعت متوسط تا زیاد این نوع کمپرسور نیاز به خنک سازی را تشدید می کند. در این نوع جاروبرقی کاهش اصطکاک ایجاد شده بیشتر از جاروبرقی ساده است و قابلیت تحمل بار بیشتری را دارد.

دمپر کشویی
از این نوع بوشینگ به عنوان تکیه گاه برای ایجاد حرکت چرخشی در دو جهت شعاعی و محوری استفاده می شود. طول عمر این نوع شانه بی نهایت است; به گونه ای که می توان به طور مداوم بدون ایجاد آسیب از آن استفاده کرد. میزان ساییدگی هنگام راه اندازی و خاموش کردن دستگاه ناچیز است. وجود شن و گرد و غبار می تواند به این نوع رینگ آسیب برساند.

 

 

خلاء مغناطیسی
در این نوع بلبرینگ ها با ایجاد میدان مغناطیسی دو جزء مختلف دستگاه جدا از یکدیگر نگهداری می شوند و این امر باعث کاهش اصطکاک می شود. عمر طولانی و سرعت بسیار بالای این نوع جاروبرقی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری از جمله ویژگی های جاروبرقی مغناطیسی می باشد. با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت که میزان انرژی مصرفی این نوع خشک کن بسیار زیاد است.

میرایی خمشی
ایجاد تغییر شکل در ماده باعث حرکت ممان خمشی می شود. به دلیل انعطاف پذیری کم، دامنه حرکت آن بسیار محدود است. سرعت بالا از دیگر ویژگی های دمپر خمشی است. طول عمر این نوع بلبرینگ بستگی به کاربرد آن دارد.

نتیجه

حالا که مشخص شد بوش یاتاقان چیست و با کاربرد بوش بلبرینگ آشنا شدید، با سهولت و دقت بیشتری بوش و بلبرینگ را خریداری خواهید کرد. فروش بلبرینگ یکی از خدماتی است که توسط تامین کنندگان بلبرینگ، لوازم جانبی و قطعات یدکی ارائه می شود. با در نظر گرفتن کاربرد بوش های بلبرینگ می توان گفت که بوش های بلبرینگ قطعات مصرفی هستند که در مواقعی نیاز به تعویض دارند. قطعات و لوازم جانبی تعویض باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا تعویض از نظر هزینه توجیه اقتصادی داشته باشد.