بلبرینگ صنعتی چیست؟
بلبرینگ صنعتی یا رولبرینگ قطعه ای مکانیکی است که امکان جداسازی دو قسمت را با حرکت مستقیم یا نوسانی از یکدیگر فراهم می کند. این قسمت از یک حلقه داخلی و یک حلقه بیرونی تشکیل شده است که توسط یک غلتک یا یک توپ به هم متصل شده و در نتیجه اصطکاک بین دو قسمت کاهش می یابد. یاتاقان ها برای تسهیل حرکت قطعات مختلف مانند ماشین آلات، تجهیزات تولید، موتورها و تجهیزات شبکه استفاده می شوند. استفاده از بلبرینگ برای پایداری بیشتر و سایش کمتر و سایر آسیب هایی که ممکن است در اثر اصطکاک بین قطعات ایجاد شود بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به بررسی بلبرینگ Y بپردازیم و شما را با کاربرد آن در صنعت آشنا کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

یاتاقان صنعتی قطعه ای است که بین دو قطعه متحرک یا ثابت در ماشین آلات و تجهیزات مکانیکی قرار می گیرد. هدف اصلی استفاده از یاتاقان های صنعتی کاهش اصطکاک بین قطعات و ایجاد حرکت روان و مطمئن است. بلبرینگ ها ممکن است از مواد مختلفی مانند فولاد، برنج، کروم، سرامیک و پلاستیک ساخته شوند. با توجه به نوع بار، سرعت، دما، رطوبت و شرایط کاری ماشین آلات، نوع بلبرینگ مناسب انتخاب می شود. بلبرینگ ها معمولا به صورت سبک و قابل حمل در فروشگاه های قطعات مکانیکی عرضه می شوند و اصالت بلبرینگ توسط کارشناسان فنی بررسی می شود.

چک بلبرینگ Y
بلبرینگ Y یکی از انواع بلبرینگ است که از دو حلقه فلزی تشکیل شده است که توسط سه توپ فلزی از داخل پشتیبانی می شود. این نوع بلبرینگ در برابر بارهای شعاعی و محوری بسیار مقاوم است و در برخی موارد می تواند جایگزین یاتاقان های شعاعی شود. یکی از مزیت های بلبرینگ Y این است که به دلیل داشتن سه گوی ظرفیت باربری بیشتر و همچنین ارزان بودن نسبتاً بالایی دارد. بلبرینگ های Y در بسیاری از دستگاه های مکانیکی و صنعتی از جمله ماشین آلات قدرت، ماشین آلات سنگین، ماشین آلات دستی و تجهیزات تغذیه محصول استفاده می شود.

 

 

مشخصات فنی بلبرینگ Y
این بلبرینگ ها در دو طرف کاسه نمد شده اند و سطح حلقه بیرونی آن ها قوسی شکل است. این بلبرینگ می تواند ناهماهنگی اولیه شفت را جبران کند اما نمی تواند حرکت محوری داشته باشد بنابراین باید توجه داشت که طول محورها باید کوتاه باشد.

برای نصب سریع، آسان و ایمن طراحی شده است
مهر و موم شده، روغن کاری شده و آماده نصب
تقریبا بدون تعمیر و نگهداری
موجود در اندازه ها، مواد و طرح های مختلف
طراحی بر اساس ISO
در سیستم های غیر همسو استفاده می شود
خاصیت جداسازی پوسته و یاتاقان UC
برای نصب بلبرینگ نیازی به تغییر ساختار دستگاه نیست
ساده در نصب و اجرا
کاربرد بلبرینگ Y
این یاتاقان ها برای کاهش اصطکاک و سایش در محورهایی که گردش در آنها انجام می شود استفاده می شود. با توجه به مشخصات فنی این بلبرینگ ها، بسیاری از سازندگان سیستم های مختلف به آنها اعتماد دارند. بنابراین با توجه به مزایای استفاده از یاتاقان های ایگرگ در صنایع مختلف، شرکت های تولیدی از این نوع بلبرینگ ها برای حداکثر بهره وری و افزایش عمر مفید تجهیزات خود استفاده می کنند.

موارد استفاده از بلبرینگ igreg
ماشین آلات کشاورزی
محصولات و بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی
سیستم نقاله
تجهیزات نساجی
سیستم های کارواش
تجهیزات سالن ورزشی
فن های صنعتی
ماشین آلات ساختمانی
صنایع فولاد
صنایع پتروشیمی
سیستم کار انتقال و جابجایی مواد
انواع بلبرینگ
تغییر در انواع بلبرینگ های igreg بر اساس روش تثبیت شفت است:

بلبرینگ با یقه قفل نامتقارن و یقه قفل ECCENTRIC
بلبرینگ با سیستم قفل پیچی GRUB (SET).
بلبرینگ با بوش تبدیل
تثبیت (موقعیت) با تداخل مناسب
بلبرینگ های Y بسته به کاربردشان در 12 مدل مختلف تولید می شوند که از معروف ترین آنها می توان به UCF, UCP, UCT, UCFA, UCFC, UCFK, UCFL, UCHA, UCPA اشاره کرد. یاتاقان‌های Y که معمولاً به عنوان بلبرینگ شناخته می‌شوند، بر پایه یک بلبرینگ شیار عمیق مهر و موم شده ساخته شده‌اند که دارای یک حلقه بیرونی محدب و در بیشتر موارد، یک حلقه داخلی گسترده با یک دستگاه قفل و نصب سریع روی شفت است. یاتاقان های be Igreg به صورت تکی یا مجموعه ای در دسترس هستند. این قطعات شامل محفظه، بلبرینگ و آب بند است که در کارخانه مونتاژ و پرایم می شوند.

 

 

یاتاقان ایگرگ UCF
بلبرینگ مربع شکل UCF دارای استاندارد صنعتی ژاپن (JIS) است. این یاتاقان ها از یک یاتاقان با یک حلقه داخلی کشیده و یک قفل پیچی تشکیل شده اند که آنها را برای کاربردهایی که نیاز به چرخش ثابت یا متناوب دارند مناسب می کند. بلبرینگ در محفظه ای نصب می شود که می توان آن را به دیوار یا قاب دستگاه پیچ کرد. واحدهای بلبرینگ می‌توانند ناهماهنگی اولیه متوسطی را در خود جای دهند، اما معمولاً اجازه نمی‌دهند که انحراف محوری وجود داشته باشد.

مزایای بلبرینگ igreg UCF

آنها از فولاد و آلیاژ با کیفیت بالا ساخته شده اند
آنها برای استفاده در شرایط سخت و صنعتی طراحی شده اند
این بلبرینگ ها قابلیت کار در دمای بالا را دارند
به دلیل طراحی خاص و کیفیت خوب در برابر خوردگی و سایش زیاد مقاوم هستند
یاتاقان igreg UCP
یاتاقان های UCP Egreg یکی از انواع بلبرینگ های صنعتی هستند که برای پشتیبانی از محورهای دوار استفاده می شوند. این نوع بلبرینگ از دو قسمت بدنه یاتاقان و یاتاقان کروی تشکیل شده است. بلبرینگ iGreg UCP یک بلوک بالشی است و از یک یاتاقان درج شده است که در یک محفظه چدنی نصب شده است که می تواند به سطح یاتاقان پیچ شود. این نوع بلبرینگ igreg قوی و پایدار بوده و برای کاربردهایی با جهت چرخش ثابت و متناوب مناسب است. دارای یک حلقه داخلی است که از دو طرف امتداد می یابد و با سفت کردن یک پیچ تنظیم روی حلقه داخلی روی شفت قفل می شود و نصب آن را آسان می کند.

مزایای یاتاقان های UCP igreg

قوی
برای چرخش ثابت و متناوب طراحی شده است.
آماده سواری
بلبرینگ های روغن کاری شده و آب بندی شده
قفل سریع روی شفت
مقرون به صرفه
بلبرینگ ها از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند:

قسمت اول بلبرینگ Y قسمت نورد آن است که یک شیار عمیق یا بلبرینگ UC با واشر است. نوع واشر یاتاقان UC لاستیکی است که گریس را درون بلبرینگ نگه می دارد و از آسیب دیدن آن در اثر آلودگی های محیطی مانند گرد و غبار و رطوبت جلوگیری می کند.
قسمت دوم یاتاقان Y بخشی از پوسته و یاتاقان است که از چدن و فولاد سخت شده ساخته شده و کار تعمیر و نگهداری اجزای بلبرینگ را انجام می دهد.
بلبرینگ UC ساختاری شبیه به بلبرینگ شیار عمیق دارد با این تفاوت که حلقه بیرونی آن محدب است که به آن پشتی می گویند و با قابلیت قفل پیچی قابل تنظیم طراحی شده است که در داخل یاتاقان ثابت و در جای خود ثابت می شود.

روش قرار دادن صحیح بلبرینگ igreg در داخل پوسته یاتاقان
مهم ترین نکته در مورد نصب بلبرینگ سوراخ تزریق گریس است که باید روی شیار داخل پوسته قرار گیرد و فرآیند گریس کاری به خوبی انجام شود در غیر این صورت عمر بلبرینگ کاهش می یابد.

نتیجه

خرید بلبرینگ Y برای صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، صنعت ساختمان، صنعت فضایی، صنعت نفت و گاز و صنعت الکترونیک ضروری است. بلبرینگ های Y در برابر فشار و سایش مقاوم هستند و به خوبی از خوردگی جلوگیری می کنند. برای خرید این یاتاقان ها یا انواع دیگر آنها اعم از بلبرینگ زاویه ای، شیار عمیق، خود تنظیم و ته گرد می توانید از فروشگاه ویراپرداز آروین بلبرینگ پاسارگاد به صورت حضوری یا اینترنتی استفاده کنید. قیمت بلبرینگ Y در هر فروشگاهی و با توجه به کیفیت و سازنده آن متفاوت است. بنابراین قبل از خرید این محصول، تحقیق کنید و با فروشندگان مختلف صحبت کنید تا گزینه مناسب خود را پیدا کنید.