تصور ماشینی که بدون گریس کار می کند سخت است، زیرا بیشتر عملیات دینامیکی دستگاه بر روی یاتاقان های صنعتی انجام می شود که برای روانکاری نیاز به گریس دارند. از لحاظ تاریخی، استفاده از گریس برای روانکاری چرخ و محور بلافاصله پس از اختراع چرخ رخ داده است.

گریس صنعتی یا روغن ضد سایش، ماده ای چسبناک است که برای کمک به کاهش سایش و پارگی قطعات مکانیکی استفاده می شود. این ماده باعث کاهش اصطکاک بین قطعات مختلف و افزایش عمر مفید و کارایی ماشین آلات و ابزارهای مکانیکی می شود. گریس به عنوان روشی برای بهینه سازی عملکرد و کارایی ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد آب بودن آن در صنایع مختلف مانند خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی سازی، صنعت نفت و گاز و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد. معمولاً از روغن های پایه مانند روغن موتور و با افزودن مواد افزودنی مانند امولسیفایرها، نانوذرات یا افزودنی های ضد سایش تولید می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع گریس صنعتی آشنا کنیم و یکی از آنها را به نام گریس کلسیم و کاربرد آن در صنعت معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

طبقه بندی گریس صنعتی
گریس صنعتی دسته بندی وسیعی دارد و می تواند مخلوط، مخلوط نشده یا سفت شود. به طور کلی گریس صنعتی بر اساس مواد به کار رفته در آن به طور خلاصه به دسته های زیر تقسیم می شود:
1. گریس های معدنی: این گریس ها از نفت خام استخراج می شوند و به دلیل قیمت مناسب، پایداری و چسبندگی خوب برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند صنعت خودروسازی، صنایع فلزی و صنایع معدنی مورد استفاده قرار می گیرند.
2. گریس های پایه سوختی: این گریس ها از مواد پایه با بالاترین درجه چسبندگی (پایه های سوختی) تشکیل شده اند.
3. گریس های مبتنی بر پلیمر: این گریس ها حاوی ماده ای بر پایه پلیمر هستند که با موادی مانند پاک کننده ها، ضد سایش و قیر ترکیب می شود.
گریس ها انواع دیگری نیز دارند اما این دسته بندی ها به عنوان اصلی ترین انواع گریس صنعتی معرفی می شوند. از تمامی این گریس ها برای روانکاری زنجیر صنعتی، بلبرینگ صنعتی، چرخ دنده های صنعتی و … استفاده می شود.

 

 

استفاده از گریس صنعتی
از مهمترین کاربردهای این روانکار صنعتی برای چرخ دنده های صنعتی، بلبرینگ های صنعتی، زنجیر صنعتی و … می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گریس به عنوان مانعی برای ورود گرد و غبار یا خروج برخی از مواد از ماشین آلات عمل می کند.
در مواردی که قطعات خوردگی گستردگی بیشتری دارند، گریس بسیار مفید و پرکاربرد خواهد بود.
معمولاً گریس ها هنگام راه اندازی دستگاه اصطکاک کمتری ایجاد می کنند.
برخی از انواع گریس های صنعتی مشکل روانکاری در مجاورت آب را حل کرده اند.
گریس صنعتی در دستگاه هایی با دمای بالا و فشار بالا و همچنین در شرایط سخت کار در مجاورت ضربه های مداوم و سرعت کم و یاتاقان هایی که چرخش محوری آنها مرتباً معکوس می شود عملکرد بهتری دارد.
این نوع روان کننده صنعتی با قرار گرفتن در بین قطعات به صورت یک لایه نرم باعث کاهش صدا و لرزش می شود و باعث عملکرد روان چرخ دنده ها و دستگاه های بزرگ می شود.
برخی از انواع این نوع روغن های صنعتی به شکلی هستند که به صورت آب بند بین قطعات باقی می ماند و طول عمر گریس نیز مانند قطعه می باشد.
هنگامی که روان کننده از قسمتی استفاده نشده جدا می شود، از گریس صنعتی برای جلوگیری از زنگ زدگی استفاده می شود.
مواد تشکیل دهنده گریس صنعتی
گریس صنعتی ماده ای چسبناک و سفت کننده است که به عنوان یک ماده محافظ برای کاهش سایش و بهبود توزیع حرارت در دستگاه های صنعتی استفاده می شود. این گریس از قسمت های مختلفی از جمله روغن، صابون، روغن های پایه، گوگرد، روغن های معدنی و آنتی اکسیدان ها تشکیل شده است.
مواد روغن پایه: این مواد که بیشتر از روغن هستند، اساس گریس های صنعتی هستند. روغن در گریس صنعتی برای کاهش سایش و بهبود توزیع گرما استفاده می شود. روغن های پایه نسبتاً پایدار هستند و از تغییرات مکانیکی جلوگیری می کنند.
مواد افزودنی: صابون یکی از مواد افزودنی است و برای جهت دهی ساختار ضروری است و جزء اصلی محسوب می شود. و از گوگرد و آنتی اکسیدان ها برای محافظت از روغن در برابر عوامل خارجی استفاده می شود.
قوام دهنده: این مواد اغلب به عنوان اسفنج شناخته می شوند و قوام روغن را تعیین می کنند.
تمام این قطعات مورد استفاده در ساخت گریس صنعتی به درستی تکمیل شده اند. برای تولید یک ماده کامل با عملکرد ایده آل.

گریس کلسیم
گریس های کلسیمی بر پایه چربی حیوانی اولین روان کننده هایی بودند که در سال 1845 ساخته شدند. در حالی که سه نوع گریس کلسیمی وجود دارد، گریس کلسیم بی آب اقتصادی ترین گریس چند منظوره است.
علاوه بر این، دو گریس دیگر کلسیم هیدراته و کمپلکس کلسیم هستند. علاوه بر گریس پایه کلسیمی چند منظوره، گریس کلسیم یا آهک هیدراته یکی از مقرون به صرفه ترین گریس ها برای استفاده در مکان های مرطوب است.

گریس های پایه کلسیمی یکی از اولین انواع گریس های تولید شده می باشند که به دلیل ارزان بودن و قیمت مناسب از مصرف اقتصادی بیشتری برخوردار می باشند. این روان کننده های صنعتی مبتنی بر کلسیم با استفاده از مواد چرب و آهک هیدراته تولید می شوند. این نوع روغن صنعتی در دماهای تا 150 درجه فارنهایت یا 80 درجه سانتیگراد و دمای کمتر استفاده می شود. با بالا رفتن دما ساختار این نوع گریس تغییر کرده است اما تحمل بسیار خوبی در برابر آب دارد و به دلیل این پایداری خوب در برابر آب به آن گریس شاسی یا گریس ضد آب نیز می گویند. گریس بر پایه کلسیم در صنعت فولاد و روغن کاری شاسی خودرو میزان مصرف بالایی دارد. گریس صابونی بر پایه کلسیم را می توان علاوه بر کاهش پوسیدگی قطعات، ضد آب و مقاوم در برابر فشار و حرارت دانست.

 

 

استفاده از گریس کلسیم
گریس های کلسیمی یکی از مهم ترین مواد شیمیایی برای محافظت از اجزای مکانیکی در برابر رطوبت و آب هستند. این محصولات در محیط هایی که با آب در تماس هستند مانند سیستم های هیدرولیک، تجهیزات دریایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات بدنه خودرو بسیار مفید هستند. پوشش گریس کلسیمی از خوردگی و سایش اجزای مکانیکی جلوگیری می کند و به دلیل خاصیت ضدآب بودن باعث کاهش عمر مفید اجزای مکانیکی نسبت به روکش های رایج می شود. به طور کلی گریس ضد آب باعث افزایش عمر مفید محصولات مکانیکی و کاهش هزینه های نگهداری می شود.

استفاده به عنوان روان کننده عمومی در شاسی خودرو
در مواردی که نیاز به روغن کاری مکرر است استفاده شود.
استفاده در صنعت کاغذ
استفاده در اتصالات صنعتی
ماشین آلات صنعتی مانند سنگ شکن
استفاده در محیط های با دمای بالا
استفاده در تجهیزات شیر بخار
استفاده در کشاورزی و صنایع غذایی
مزایای استفاده از گریس کلسیم
غیر سمی و غیر قابل اشتعال
مقاوم در برابر آب، اسیدها و سایر مواد خورنده
بازدارنده خوردگی و سایش
پایداری اکسیداسیون
قیمت گریس کلسیم
عوامل مختلفی در تعیین قیمت یک محصول دخیل هستند که در گریس کلسیمی به وضوح قابل مشاهده است. برخی از عوامل موثر بر قیمت گریس کلسیم عبارتند از:

برند و شرکت تولیدی
کشور سازنده
محصول وارداتی است
حجم و مقدار آن
نوع گریس
فروشگاه
کیفیت
اصل و جعلی بودن
نتیجه

گریس یکی از انواع مهم روغن صنعتی است که در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع روغن صنعتی برای حفظ خواص خود باید شرایط نگهداری مناسب و به دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت داشته باشد. صاحبان صنایع در استفاده از گریس صنعتی باید با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و سطح کارکرد دستگاه به میزان استفاده و دفعات تزریق آن به دستگاه توجه ویژه ای داشته باشند. در اکثر مواقع موارد ذکر شده در دستورالعمل سرویس و نگهداری دستگاه ها برای شرایط کاری عادی می باشد که باید توسط مدیران ماشین آلات برای گریس کاری آن ها مورد توجه قرار گیرد.