یکی از مواردی که در ساخت بلبرینگ های صنعتی به آن توجه می شود سرعت چرخش بلبرینگ در حین کار است. یاتاقان‌های ساده در سرعت‌ها و چرخش‌های معمولی استفاده می‌شوند، اما اگر از یاتاقان‌های معمولی در مواردی استفاده شود که سرعت چرخش دستگاه از حد معینی فراتر رود و گرما افزایش یابد و در قطعات و تجهیزات انبساط ایجاد شود، یاتاقان بیش از حد گرم می‌شود و باعث خرابی می‌شود. یا همان گیربکس یاتاقان و مونتاژ است. برای رفع این مشکل، کارخانه ها اقدام به تولید بلبرینگ هایی با تلرانس بالاتر کرده اند که به نام بلبرینگ ترخیص داده می شود. این تلورانس با علامت C3 در یاتاقان ها نشان داده می شود و به این بلبرینگ ها یاتاقان های C3 یا یاتاقان های سرعت بالا می گویند.

در ادامه شما را با انواع بلبرینگ C3، کاربرد و عملکرد آن در محیط های مختلف آشنا می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این نوع بلبرینگ با ویرا پرداز آروین پاسارگاد همراه باشید.

 

بلبرینگ C3 چیست؟
پسوند C3 که مخفف کلینس است به معنای شلی (نوع داخلی) است که در طراحی این بلبرینگ فضایی در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز انبساط در بلبرینگ ایجاد شود. این انبساط به این معنی است که حلقه بیرونی ثابت است و حلقه داخلی (که مسیر گلوله است) تحت بار شعاعی قرار می گیرد و مقداری سستی (بازی) در آن وجود دارد. به عبارت ساده، بلبرینگ های C3 فضای بیشتری برای توپ دارند.

این نوع بلبرینگ یکی از پرفروش ترین محصولات در صنعت می باشد. تنوع و کاربرد بلبرینگ های C3 به شما این امکان را می دهد که از آنها در محیط های مختلف استفاده کنید. بلبرینگ های C3 برای محیط هایی که دور موتور بالاتر از 3000 دور در دقیقه است مناسب هستند.

 

 

مشخصات فیزیکی بلبرینگ های C3
مشخصات فنی بلبرینگ C3 به شرح زیر است:

ارتفاع: 17 میلی متر
وزن: 0.29 کیلوگرم
قطر داخلی: 35 میلی متر
قطر بیرونی: 72 میلی متر
ویژگی های بلبرینگ C3
بلبرینگ های C3 از نظر ظاهری با یاتاقان های معمولی تفاوتی ندارند.
مقاومت و سرعت این بلبرینگ ها بالاست.
آنها به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می شوند.
رایج ترین بلبرینگ ها از نوع ترخیصی هستند.
کلاس تاخیری معمولی CN و مدل تاخیری کلاس (C3) 3 است.
امکان گسترش بلبرینگ وجود دارد.
در بلبرینگ های بلند فضای بیشتری برای توپ ها در نظر گرفته می شود.
این نوع بلبرینگ یکی از بلبرینگ های شیار عمیق می باشد.

 

 

 

سرعت بلبرینگ C3 و عوامل موثر بر آن
سرعت کار بلبرینگ ها بر اساس میزان چرخش یاتاقان ها در زمان محاسبه می شود. بلبرینگ های C3 در صنایع مختلف با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

عوامل موثر بر سرعت این بلبرینگ عبارتند از:

ابعاد، اندازه و ارتفاع بلبرینگ
نوع و جنس بلبرینگ
سیستم خنک کننده و روانکاری بلبرینگ
مقدار بار گریز از مرکز
طراحی داخلی و طراحی قفسه بلبرینگ
بلبرینگ
دقت و فاصله داخلی بلبرینگ
به منظور کاهش بارهای گریز از مرکز، مهمترین اقدام کاهش وزن گوی های بلبرینگ یا استفاده از گوی های سبکتر (ساخته شده از سرامیک) است. طبق تحقیقات و تجربیات انجام شده، سرعت بلبرینگ های پرسرعت با کاهش سایز ساچمه افزایش می یابد.

کاربرد بلبرینگ های C3
یاتاقان C3 بیشتر در ماشین آلات صنایع مختلف استفاده می شود. بلبرینگ های پرسرعت در سایر صنایع عمومی و خاص قابل استفاده هستند. این نوع بلبرینگ در تمامی صنایع زیر کاربرد دارد:

صنعت خودروسازی
صنعت نساجی
کارخانه های سیمان
ماشین های تراش
ماشین آلات و دستگاه های CNC
صنایع هوایی و فضایی
صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
صنایع لوازم خانگی (ماشین لباسشویی، جاروبرقی، اسپیندل و …)

 

 

بهترین برندهای بلبرینگ C3
بهترین مارک بلبرینگ C3 برند بلبرینگ SKF است. استفاده از بهترین مواد و تولید انبوه این شرکت باعث شده تا در بالاترین سطح خرید و فروش بلبرینگ قرار گیرد. همچنین این شرکت علاوه بر زمان خرید طی سال های بعد رضایت مشتریان خودرو را تضمین کرده و خدمات پس از فروش را نیز به شما ارائه می دهد.
برندهای بلبرینگ NSK و EZO نیز از جمله برندهایی هستند که بلبرینگ گرد با کیفیت بالا تولید می کنند.

قیمت بلبرینگ C3
بلبرینگ های C3 یکی از پرفروش ترین انواع بلبرینگ به شمار می روند و همواره خریداران زیادی داشته اند. با توجه به اینکه متریال به کار رفته در یاتاقان های پرسرعت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و از مزایای بیشتری نسبت به یاتاقان های معمولی برخوردار است، قیمت بالاتری نیز دارد. اما لازم به ذکر است که مقاومت بالای این بلبرینگ ها باعث می شود که طول عمر بالایی داشته باشند و در سطح بالایی قرار گیرند.

به همین دلیل با خرید بلبرینگ C3 در تعمیر و خرید مجدد بلبرینگ صرفه جویی زیادی می کنید. پیشنهاد ما به شما این است که این محصول را از شرکت های معروف در این زمینه که در بالا به آنها اشاره کردیم تهیه کنید تا بیشترین کارایی و طول عمر را داشته باشد.

برای خرید محصولات بلبرینگ گرد C3 و استعلام قیمت آن می توانید به فروشگاه ویرا پرداز آروین پاسارگاد مراجعه کنید.