همانطور که از فضای بازار مشخص است، بهترین برندهای بلبرینگ یا حتی پرفروش ترین آنها فقط سه برند هستند. یکی از آنها ژاپنی (NACHI)، دو مورد دیگر اروپایی است، از جمله FAG و SKF، برند سوئدی SKF و برند آلمانی FAG. بلبرینگ FAG یکی از برندهای شناخته شده در اروپا می باشد. اما برندهای زیادی هستند که در زمینه تولید بلبرینگ فعالیت می کنند. با دانستن بیشتر در مورد این صنعت قطعا می توانید خرید رضایت بخشی تری داشته باشید.

 

 

بلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
یکی از مهمترین قطعات و تجهیزات صنعتی بلبرینگ می باشد. بنابراین شناخت بهترین برندهای بلبرینگ در جهان بسیار مهم است. این قطعه همان چرخ دنده ای است که برای هر قسمتی که بچرخد استفاده می شود. این بلبرینگ های دوار برای جلوگیری از اصطکاک قطعات و تسهیل حرکت استفاده می شود. به همین دلیل در نقاط مختلف خودرو که احتمال ایجاد اصطکاک وجود دارد استفاده می شود. به تعدادی از یاتاقان های قطعات مختلف اشاره می کنیم:

 

⇐ بلبرینگ گیربکس

⇐ بلبرینگ دینام

⇐ بلبرینگ پلوس

⇐ بلبرینگ فرمان

 

تاریخچه ساخت و تولید بلبرینگ

 

 

برترین برندهای بلبرینگ
برند SKF
شرکت بلبرینگ SKF در سال 1907 در سوئد تاسیس شد که به سرعت به یک برند معروف تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر دارای نمایندگی در 131 کشور و بیش از 1000 نماینده فروش می باشد.

برند KOYO
شرکت ژاپنی کویو از سال 1921 فعالیت خود را آغاز کرد.از قابلیت های مهم این شرکت ساخت بلبرینگ های بسیار بزرگ با دهانه بیرونی بسیار ضخیم می باشد. شایان ذکر است بلبرینگ کویو در سال 2022 برند خود را به JTEKT تغییر داد.

شرکت FAG
FAG با ایده فردریک فیشر در آلمان شروع کرد. ایده فیشر یکی از دلایلی بود که این شرکت را یکی از پیشگامان این صنعت دانست. امروزه این برند بزرگ در زمینه ساخت اکثر تجهیزات صنعتی فعالیت می کند. FAG یکی از بهترین برندهای بلبرینگ در اروپا است.

NSK
اولین بلبرینگ های ساخته شده در ژاپن توسط بلبرینگ های NSK تولید شد. همچنین این شرکت نقش مهمی در توسعه تجهیزات مکانیکی و صنعتی در ژاپن داشته و در حال حاضر یکی از تامین کنندگان بلبرینگ در دنیا می باشد.

برند ناچی
ماموریت اولیه شرکت بلبرینگ ژاپنی NACHI تولید ابزار بود. اما پس از حدود 10 سال یک کارخانه بزرگ فولاد تأسیس کرد. کمتر شرکتی در دنیا مدل های مختلف تجهیزات صنعتی را در برنامه خود قرار داده است.

شرکت تیمکن
در نهایت شرکت آمریکایی که در سال 1899 تاسیس شد.اگر نه برترین برند اما این شرکت یکی از بهترین برندهای بلبرینگ آمریکایی محسوب می شود. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه انتقال نیرو و مدیریت سایش بوده است. خدمات رسانی به کاربران یکی از مسائل اصلی این شرکت بوده است.

 

 

کاربردی ترین مدل های بلبرینگ
در مقاله ای که به بهترین مارک های بلبرینگ می پردازد، باید به انواع و اقسام بلبرینگ ها نیز پرداخته شود. بلبرینگ ها با توجه به کاربردهای فراوانی که دارند انواع مختلفی دارند که در اینجا به دو نمونه از آنها اشاره می کنیم.

بلبرینگ تماس زاویه ای
این نوع باربر محوری و شعاعی با هم، یعنی رینگ های داخلی و خارجی با هم حرکت می کنند. بلبرینگ های تماس زاویه ای دو ردیفه بارهای محوری و شعاعی بیشتری را تحمل می کنند.

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق دارای دو نوع تک ردیفه و دو ردیفه می باشند. واضح است که دو ردیف تحمل بیشتری دارند. این نوع پرکاربردترین نوع بلبرینگ است که برای محیط های خشن طراحی شده است.

 

خاتمه
در آخر باید گفت بلبرینگ در صنایع مختلفی مثل کشاورزی و غذایی نیز کاربرد دارند. پس باید کسانی که در زمینه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی فعالیت دارند یا مرتبط هستند، شناخت خود در زمینه انواع و کاربرد این قطعه بالا ببرند تا بهترین برندهای بلبرینگ را برای کار خود انتخاب کنند.