بیرینگ بابیتی یکی از انواع بلبرینگ است. این نوع بلبرینگ دارای ویژگی ها و مزایای خاصی است که تا به امروز مورد استفاده و اعمال قرار گرفته است. برخی از افراد با انواع بلبرینگ آشنایی ندارند، بنابراین ممکن است در انتخاب هر نوع بلبرینگ دچار اشتباه شوند. بنابراین توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

بلبرینگ چیست؟
بلبرینگ زیر مجموعه یاتاقان و نوعی قطعه مکانیکی است. این قطعه به ساخت بسیاری از ماشین آلات و ابزارهای صنعتی کمک می کند و هر وسیله ای که این قابلیت حرکت و چرخش را داشته باشد به این قطعه نیاز خواهد داشت.

برای به حداقل رساندن اصطکاک قطعات مکانیکی، یاتاقان ها به کمک می آیند. همچنین برای اینکه حرکت قطعات نسبت به یکدیگر ساده و راحت باشد، استفاده از بلبرینگ می تواند پیشنهاد خوبی باشد. معمولا برای نگه داشتن بسیاری از قطعات مکانیکی در مجاورت یکدیگر، استفاده از بلبرینگ گزینه مناسبی در نظر گرفته می شود. شکل ظاهری بلبرینگ را می توان 2 حلقه و گوی دانست که امروزه در اندازه ها و انواع مختلفی ساخته می شود و می توان گفت که اجزای یاتاقان از فولاد کروم ساخته شده است.

بررسی بیرینگ بابیتی
بیرینگ بابیتی در گروه بندی انواع یاتاقان ها از جمله یاتاقان های شیار عمیق، بلبرینگ های ته گرد، یاتاقان های خود تنظیم و … قرار می گیرد که این قطعه به دلیل ابعاد بالا در صنایعی مانند نیروگاه ها، نفت، پالایشگاه ها و … و غیره امروزه پوسته و بابیت 2 قسمت اصلی این نوع بلبرینگ هستند. پوسته می تواند فولاد، برنج یا مس باشد. بابیت به آلیاژ نرمی نیز گفته می شود که به پوسته داخلی چسبیده و انواع مختلفی دارد. در این بین، عواملی در تعیین نوع آلیاژ نرم پوسته داخلی دخیل هستند، مانند محل استفاده، دمای عملیاتی، اولویت بندی، بار اعمال شده و فشار اعمال شده.

 

 

ویژگی های بلبرینگ بابیت
بلبرینگ بابیت امروزه بیشتر به دلیل ویژگی هایش شناخته می شود و می توان گفت که این نوع بلبرینگ به راحتی در اثر تنش های موضعی تغییر شکل می دهد یعنی نرم می شود. همچنین بابیت به راحتی می تواند مواد ضد سایش را روی سطح خود نگه دارد.

این نوع بلبرینگ قادر است ضریب اصطکاک تقریبا کمی بین سر محور و یاتاقان ایجاد کند. بابیت را باید از نظر سختی شناخت، درجه سختی آن باید به گونه ای باشد که باعث سایش بیش از حد سر محور نشود و البته در نظر داشته باشید که بابیت به سرعت و به راحتی توسط روغن مرطوب می شود و به همین دلیل لایه ای از روغن آن را می پوشاند.

بابیت در برابر خوردگی بسیار بادوام است و ریخته گری بسیار خوبی دارد. این نوع بلبرینگ می تواند خواص مکانیکی خود را تا 120 درجه سانتیگراد حفظ کند. این مدل به صورت 2 نیم دایره که از یکدیگر جدا هستند نیز استفاده می شود.

مزایای یاتاقان های بابیت
استفاده از این نوع بلبرینگ خالی از لطف نیست. اولین مزیتی که می توان به آن اشاره کرد این است که بابیت خاصیت انتقال حرارت خوبی دارد و همین امر باعث می شود فرآیند خنک سازی به نحو مطلوب انجام شود. دومین مزیتی که می توان در نظر گرفت این است که در سیستم چرخشی معمولاً از بابیت استفاده می شود که نقش فیروزه ای را بر عهده می گیرد و در نتیجه بلبرینگ با خوردگی و سایش مواجه نمی شود.

بلبرینگ های بابیت اگر به درستی روانکاوی شوند، سرعت بسیار قابل توجهی دارند و می توانند بار بیشتری را تحمل کنند. علاوه بر حمل بار بیشتر، نویز کمتری نیز قابل انتظار است. ناگفته نماند که این نوع بلبرینگ آنچنان به لرزش حساس نیست و محدودیتی در تعداد دور و اندازه ندارد.

بلبرینگ ژورنال چیست؟
حال که در مورد یاتاقان بابیت صحبت کردیم، بهتر است به بلبرینگ ژورنال اشاره کنیم. این نوع بلبرینگ یکی از ساده ترین در خانواده بلبرینگ ها می باشد. این نوع یاتاقان به شفت اجازه می دهد تا کاملا آزادانه در بستر پشتیبانی بچرخد. ژورنال بخشی از شفت است که می تواند برای عملکرد این نوع بلبرینگ مناسب باشد. مانند بلبرینگ بابیت، این نوع نیز قادر به تحمل بار سنگین است. زیرا وزن شفت ها اجازه این نوع بلبرینگ را می دهد.

یاتاقان های ژورنال ساده یا یکپارچه و یاتاقان های ژورنال دو تکه 2 نوع ژورنال بلبرینگ را تشکیل می دهند. از آنجایی که لایه سطحی این نوع بلبرینگ را می توان در برابر خوردگی و آب بندی محافظت کرد، روانکاری موضوع بسیار مهمی است. ناگفته نماند که برای تمیز کردن زباله ها و انجام فرآیند خنک سازی، قطعا نباید از روغن کاری غافل شد.

عوامل موثر بر حرکت شعاعی در روتور

نیروی گریز از مرکز
وزن روتور
خروج از مرکز جرم مرکز روتور
ناهمگنی روتور
در یاتاقان های ژورنال، یک لایه نازک روغن بین روتور و یاتاقان وجود دارد. لایه نازک روغن نیروهای فوق الذکر را کنترل می کند و با حداقل اصطکاک مانع از خارج شدن شفت از موقعیت شعاعی خود می شود.

 

 

یاتاقان رانش چیست؟
بلبرینگ اعتماد بی ارتباط با بلبرینگ بابیت نیست. این نوع بلبرینگ در دسته بلبرینگ های ته گرد قرار می گیرد. معمولاً بارهایی که دارای پسوند محوری هستند به راحتی با این مدل بلبرینگ قابل تحمل هستند. از آنجایی که تراست روی محور موتور و در قسمت محفظه یاتاقان نصب می شود، می تواند به تنظیم موقعیت محوری موتور کمک کند.

در ساختار یاتاقان رانش از نوعی آلیاژ نرم به نام بابیت استفاده می کنند. معمولا رینگ های این نوع بلبرینگ از فولاد کروم ساخته شده و در کوره های صنعتی، گیربکس ها، پالایشگاه ها، حفاری های دریایی، توربین های آبی و قالب گیری تزریقی کاربرد دارند.

اهمیت نگهداری بلبرینگ
هنگامی که از یاتاقان های بابیت یا هر نوع دیگری از بلبرینگ استفاده می کنید، باید با اهمیت نگهداری آن آشنا باشید. این قطعات مکانیکی که قیمت بالایی دارند به دلیل نگهداری نادرست می توانند هزینه تعمیرات بسیار بالایی را به همراه داشته باشند. بلبرینگ ها بادوام و مقاوم در برابر خوردگی هستند. اگر به مرور زمان مستهلک می شوند و نباید این واقعیت را فراموش کنید. به زباله های محیطی که عامل اصلی آلودگی بلبرینگ هستند توجه کنید.

حرف پایانی

در مورد بلبرینگ های بابیت به صورت مختصر اما مفید با شما صحبت کرده ایم. در ضمن برای خرید این قطعه می توانید به ویراپرداز آروین بلبرینگ پاسارگاد مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی یکی از بهترین فروشگاه ها در این زمینه است که قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات خود را در اختیار شما قرار می دهد.