یاتاقان های تماس زاویه ای دو ردیفه چه ویژگی هایی دارند؟
یاتاقان های تماسی زاویه ای دو ردیفه از پرمصرف ترین بلبرینگ های موجود در بازار هستند که با توجه به قابلیت ها و ویژگی های آن، دامنه کاربرد آن روز به روز در حال افزایش است. به طور کلی یاتاقان تماس زاویه ای به گونه ای طراحی شده است که با توجه به نیروی محوری ایجاد شده، تراز لبه داخلی و خارجی بلبرینگ تغییر می کند.

به طور کلی، هر چه زاویه بین لبه داخلی و خارجی بیشتر باشد، ظرفیت تحمل بار بیشتر است. اما تفاوت بین یاتاقان های تماس زاویه ای دو ردیفه و یاتاقان های تماس زاویه ای تک ردیفه چیست؟

بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیف
در یاتاقان های تماس زاویه ای تک ردیفی، یک ردیف توپ وجود دارد. زاویه تماس در این بلبرینگ ها بیشتر 40 درجه است. به طور کلی این بلبرینگ ها قادرند عملکرد بسیار خوبی را در شفت هایی با سرعت چرخش بسیار بالا ارائه دهند. به طور کلی، جهت توپ های موجود به این بلبرینگ ها اجازه می دهد که فقط بار محوری را در یک جهت تحمل کنند.

بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه
بر خلاف بلبرینگ های تک ردیفی، این نوع بلبرینگ از دو ردیف ساچمه تشکیل شده است. این دستگاه دارای زاویه تماس 32 درجه است. طراحی خاص این بلبرینگ ها باعث شده تا این تجهیزات بتواند بارهای محوری زیادی را در دو جهت مختلف تحمل کند. به این ترتیب کاربرد این دسته از تجهیزات صنعتی در گیربکس های حلزونی بیشتر است.

اجزای یاتاقان های تماس زاویه ای


به طور کلی یاتاقان های تماس زاویه ای دو ردیفه و تک ردیفه تقریباً از قطعات مشابهی تشکیل شده اند. عمدتاً قطعات مختلفی در این تجهیزات وجود دارد که از جمله آنها می توان به : بلبرینگ تماس زاویه دار دو ردیفه Bearingland اشاره کرد.

لبه داخلی
رینگ خارجی
گلوله
تاقچه
حلقه داخلی به شفت مورد نظر متصل شده و همزمان شروع به چرخش می کند. رینگ خارجی که بیشتر ثابت است وظیفه اتصال بلبرینگ و شفت به جداره گیربکس را بر عهده دارد. توپ ها وظیفه ایجاد ارتباط بین یاتاقان های داخلی و خارجی و همچنین امکان چرخش شفت را دارند.

به طور عمده در یاتاقان های تماس زاویه ای دو ردیفه، دو ردیف توپ با آرایش های مختلف وجود دارد. قفسه های یاتاقان ها عمدتا از مواد مختلفی تولید می شوند. این تجهیزات وظیفه ایجاد نظم در بین گلوله ها و جلوگیری از تماس آنها با یکدیگر را دارند.

میزان شلی یاتاقان های تماس زاویه ای دو ردیفه
از جمله پارامترهای بسیار مهمی که باید قبل از خرید بلبرینگ کنتاکت زاویه ای دو ردیفه بررسی شود، می توان به میزان لقی این بلبرینگ ها اشاره کرد. به طور کلی این دسته از تجهیزات به گونه ای طراحی شده اند که دارای لقی معمولی باشند. با توجه به استانداردهای موجود در طراحی بلبرینگ های تماسی زاویه ای، لقی این بلبرینگ ها عمدتاً بین 5 تا 55 میکرون است.