مهم ترین کاربردهای انواع بلبرینگ در صنعت را در مقاله ای آورده ایم و همچنین می دانیم که هر نوع بلبرینگ در صنایع کاربرد دارد. همانطور که از نام آن پیداست، بلبرینگ های فولادی ضد زنگ به طور گسترده ای در صنایع مختلف استفاده می شوند. یکی از مهمترین کاربردها دوام تجهیزات و صنایع مختلف است. بدون شک دوام و پایداری ابزار و تجهیزات جایگاه مهمی در صنعت به ویژه در صنایع سنگینی که فشار زیادی را تحمل می کنند دارد.

 

 

انواع بلبرینگ ضد زنگ
ما انواع بلبرینگ های فولادی ضد زنگ داریم. ما تعدادی از آنها را نام می بریم و به تعریف و کاربرد آنها در صنعت می پردازیم.

آبی شدن شیار عمیق
یکی از مهم ترین بلبرینگ های فولادی ضد زنگ، بلبرینگ های شیار عمیق فولادی ضد زنگ هستند که در برابر خوردگی ناشی از رطوبت و عوامل دیگر مقاوم هستند. بلبرینگ های شیار عمیق فولاد ضد زنگ قادر به تحمل بارهای محوری از دو طرف به همراه بارهای شعاعی هستند. در این نوع بلبرینگ ها مانند یاتاقان های تک ردیفی شیار عمیق، تطابق بین شیارهای عمیق و ساچمه ها بسیار دقیق است و گوی ها مطابق استاندارد بلبرینگ های تک ردیفی شیار عمیق، از فولاد کربن کروم شده ساخته شده اند. طراحی اصلی این بلبرینگ ها باز و بدون مهر و موم است، اما اکثر بلبرینگ های شیار عمیق فولادی ضد زنگ با کاسه های نمدی فلزی (فولاد ضد زنگ) یا درزگیرهای تماسی با پسوند (RS1) تولید می شوند اگر طرفین یاتاقان دارای کاسه نمدی باشد. بلبرینگ در تمام مدت سرویس با گریس پر شده است و نیازی به روغن کاری مجدد ندارد. این بلبرینگ ها نباید قبل از نصب شسته یا تا دمای بیش از 80 درجه سانتیگراد گرم شوند.

بلبرینگ های شیار عمیق فولادی ضد زنگ که اغلب در صنایع غذایی استفاده می شوند با گریس غیر سمی پر شده اند که با پسوند VT378 در شماره فنی بلبرینگ SKF نشان داده شده است.

بلبرینگ سرامیکی
بلبرینگ های ضد زنگ سرامیکی به دلیل قابلیت های بالایی که در تماس با مواد خورنده صنعتی مانند آب و رطوبت، باران اسیدی و گازهای سمی دارند، امروزه به طور گسترده در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

 

یاتاقان های فولادی که بیشترین سهم اتصالات را در صنایع دارند که به صورت بلبرینگ، بلبرینگ، یاتاقان غلتکی و یاتاقان چشمی و مفصلی در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند دارای مزایای فراوانی هستند. مقاومت سایشی بالا، مقاومت کششی و باربری بالا، مقاومت در برابر ضربه و چکش پذیری از مهمترین مزایای بلبرینگ های فولادی است. با این حال، یک ضعف بسیار بزرگ نه تنها برای یاتاقان های فولادی، بلکه برای تمام قطعات صنعتی فولاد، اکسید شدن سریع آنها در تماس با مواد خورنده صنعتی و اسیدهای رقیق است. این امر باعث شده تا صنایع همواره به دنبال موادی برای جایگزینی بلبرینگ های فولادی باشند. بلبرینگ های سرامیکی که نه تنها در تماس با آب و رطوبت، بلکه در تماس با بسیاری از خورنده های صنعتی دیگر دارای حداکثر مقاومت هستند، امروزه کاربردهای گسترده ای دارند.

 

 

بلبرینگ های فولادی ضد زنگ چقدر ضد زنگ و ضد خوردگی هستند؟
تفاوت فولاد غیر آلیاژی و فولاد ضد زنگ در مقدار کروم است، بنابراین فولاد ضد زنگ حداقل 10.5٪ کروم دارد. به دلیل این مقدار کروم، لایه نازکی بر روی سطح فولاد در اثر تماس با اکسیژن تشکیل می شود که به آن لایه نفوذ ناپذیر (لایه غیرفعال) می گویند که از مواد پایه در برابر خوردگی محافظت می کند. اگر این لایه در اثر تأثیرات و عوامل خارجی آسیب ببیند، خوردگی رخ می دهد. بر خلاف تصور رایج که فولاد ضد زنگ 100 درصد در برابر خوردگی مقاوم است، زنگ زدگی با توجه به این شرح فرآیند کاملاً امکان پذیر است.

برخی از عواملی که احتمال خوردگی یاتاقان های فولادی ضد زنگ را افزایش می دهند عبارتند از:

تماس با لایه زنگ می تواند به لایه نفوذ ناپذیر آسیب برساند.
محیط کم اکسیژن یا بدون اکسیژن: در اینجا لایه غیرقابل نفوذ می تواند خود را بازسازی کند و محافظت در برابر خوردگی را تضمین کند. هنگام انتخاب متریال باید به محیطی که قرار است در آن کار کند توجه شود.
استفاده نادرست از بلبرینگ ها: لازم است از شستشو با اسیدهای خورنده یا سیم ظرفشویی کاملاً خودداری شود.
کاربرد بلبرینگ فولاد ضد زنگ در صنعت
بلبرینگ های استنلس استیل، استیل و سرامیک به دلیل استحکام و دوام مورد استفاده صنعتگران در زمینه های مختلف می باشد. از این رشته ها می توان برای تولید دارو، صنایع غذایی و صنایع سنگین استفاده کرد.

صنایع غذایی
بلبرینگ فولاد ضد زنگ برای استفاده در صنایع غذایی. امروزه سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی مانند HACCP اهمیت فزاینده ای در تولید مواد غذایی دارند. این بدان معناست که قطعات مورد استفاده در خطوط تولید مواد غذایی باید از نوع مواد غذایی باشند و یا باید به گونه ای قابل تشخیص باشند که از ورود هرگونه مواد خارجی به داخل غذا جلوگیری شود. زیرا بسیاری از یادآوری های غذایی به دلیل احتمال وجود اجسام سخت یا تیز به این قطعه توجه زیادی می کنند.

صنعت تولید دارو

یاتاقان های فولادی ضد زنگ، به عنوان مثال، در یک سیستم بیوراکتور مخزن یکبار مصرف برای انواع فرآیندهای دارویی استفاده می شود. بلبرینگ فولاد ضد زنگ 316 به عنوان تکیه گاه محور برای پروانه اختلاط استفاده می شود. بلبرینگ فولاد ضد زنگ KMS 316 می تواند بدون روانکاری کار کند یا از سیالی که در آن کار می کند به عنوان روان کننده استفاده کند.

بلبرینگ های ضد زنگ در قسمت های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند که برخی از آنها عبارتند از:

فرآیندهای شیمیایی و هیدروکربنی
پزشکی
صنعت چاپ
موتورها و پمپ ها
صنایع دریایی

نتیجه

بلبرینگ های ضد زنگ مانند هر قطعه دیگری در صنعت هم از نظر دوام و استحکام می تواند بسیار مفید باشد و هم از نظر هزینه می تواند به صنعتگران کمک زیادی کند.