آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استانداردهای صحت آنها یکی از اساسی ترین قسمت های کار با بلبرینگ های صنعتی می باشد. معمولا برای شناسایی مشخصات فنی و غیر فنی انواع بلبرینگ از یک سری کد استفاده می شود. این کدها بر اساس نوع و اجزای بلبرینگ به آنها اختصاص داده می شود. از آنجایی که هر یاتاقان برای تحمل بار خاص و کار خاصی تعریف شده است، بنابراین آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استانداردهای صحت آنها یکی از مهمترین مراحل کار با انواع بلبرینگ می باشد. در ادامه در مورد کدهای بلبرینگ صنعتی و استانداردهای صحت آنها بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استانداردهای صحت آنها; یکی از مهمترین مراحل کار با بلبرینگ

به طور کلی تمامی شرکت های معتبری که در زمینه طراحی و تولید انواع بلبرینگ های صنعتی فعالیت می کنند استانداردی را برای تولید بلبرینگ پایه گذاری کرده اند و آن استاندارد din 623 آلمان است. اما یک برند آمریکایی به نام تیمکن تنها برندی در بازار ایران است که از این استاندارد ثابت آلمان پیروی نمی کند. معمولاً کدهایی که برای شناسایی به بلبرینگ ها داده می شود از حروف و اعداد تشکیل شده است. در جدول زیر به کدهای مربوط به یک سری بلبرینگ پرداخته ایم. برای آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استاندارد دقت آنها به جدول زیر توجه کنید.

 

شماره فنی بلبرینگ چیست و چه چیزی را نشان می دهد؟

شماره فنی عددی است که با قرار دادن پسوند و پیشوند در ابتدا و انتهای آن، نوع بلبرینگ را مشخص می کند. معمولا این عدد روی خود بلبرینگ و روی جعبه آن حک می شود. شماره فنی در بلبرینگ معمولاً نشان دهنده نوع یاتاقان، طراحی بلبرینگ و ابعاد خارجی بلبرینگ است. کد فنی بلبرینگ ها معمولاً یا فقط اعداد است یا از ترکیب حروف و اعداد ظاهر می شود. اما وجود پیشوند و پسوند در ابتدا و انتهای کد فنی بلبرینگ نشان دهنده اجزای یاتاقان و طراحی بلبرینگ است. معمولاً بلبرینگ ها به صورت زیر کدگذاری می شوند:

اعداد اولیه یا ترکیب اعداد و حروف استفاده شده در ابتدای شناسه نشان می دهد که چه نوع بلبرینگ است.
دو عدد بعدی ابعاد یاتاقان را نشان می دهد که عدد اول عرض یا ارتفاع یاتاقان و عدد دوم قطر بیرونی بلبرینگ را نشان می دهد.
دو عدد آخر نشان دهنده قطر داخلی بلبرینگ است و معمولا با ضرب عدد در 5 مقدار قطر داخلی بلبرینگ بر حسب میلی متر بدست می آید.

 

نقش پیشوندها و پسوندها در آشنایی با کدهای بلبرینگ صنعتی + استاندارد دقت آنها

در مورد شماره فنی و کدهای فنی صحبت کردیم، اما لازم است بدانید که علاوه بر این کدها، یک سری پیشوند و پسوند نیز در کدهای شناسایی بلبرینگ وجود دارد. تجربه نشان می دهد که با پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن در تولید انواع یاتاقان ها، تعداد این پیشوندها و پسوندها نیز افزایش می یابد.

 

پیشوندها
پیشوندها اجزای مورد استفاده در سازه بلبرینگ را نشان می دهند و معمولا قبل از کد فنی نمایش داده می شوند. پیشوندها حروف هستند و هر کدام از این حروف معنای خاص خود را دارند.

وجود کلمه GS در ترکیب کد شناسایی بلبرینگ نشان دهنده وجود واشر صندلی در بلبرینگ است. معمولاً از این عبارت در یاتاقان های استوانه ای با ته گرد استفاده می شود.
عبارت k نشان دهنده مجموعه ای از گوی ها و قفسه های مورد استفاده در غلتک های استوانه ای با کف گرد است.
عبارت -K نشان دهنده فاصله داخلی یا بیرونی حلقه است
عبارت L نشان دهنده فاصله داخلی و خارجی یک یاتاقان قابل جدا شدن است.
عبارت R نشان دهنده حلقه داخلی و خارجی یک یاتاقان قابل جدا شدن است.
عبارت W نشان‌دهنده یک یاتاقان شیاردار ضد زنگ و WS نشان‌دهنده واشر شفت در یاتاقان‌های غلتکی استوانه‌ای است.
ZE همچنین بلبرینگ هایی با سیستم نصب سنسور را نشان می دهد.

 

 

برنامه های افزودنی
پسوندها عبارات و حروفی هستند که معمولاً بعد از کد فنی استفاده می شوند و از آنجایی که این کدها برای یاتاقان های اصلاح شده استفاده می شوند، این حروف نشان دهنده تفاوت بین بلبرینگ و نسخه اصلی آن است.

عبارت A در پسوند نشان می دهد که انحراف یا اصلاحی در طراحی داخلی بلبرینگ استاندارد بدون تغییر در ابعاد خارجی آن ایجاد شده است.
عبارت AC نشان دهنده یاتاقان های تماس زاویه ای است که زاویه تماس آنها 25 درجه است.
عبارت ADA همچنین نشان می دهد که یک شیار خار فنری اصلاح شده در قسمت بیرونی بلبرینگ وجود دارد.
عبارت B نیز نشان دهنده انحراف و اصلاحی است که در طراحی داخلی بلبرینگ ها رخ داده است که مربوط به سری بلبرینگ ها می باشد.
عبارت AS نشان دهنده وجود سوراخ های مخصوص روانکاری در حلقه بیرونی بلبرینگ های سوزنی است. (اعداد اضافی تعداد سوراخ ها را نشان می دهد)
xxx اگر در کنار یک عدد 2 یا 3 رقمی قرار گیرد، شرایط خاصی را در طراحی داخلی بلبرینگ نشان می دهد.