همانطور که می دانید بلبرینگ و بلبرینگ یکی از اصلی ترین و مهم ترین تجهیزات و قطعات صنعتی به شمار می روند. در واقع بلبرینگ ها از جمله قطعاتی هستند که بر روند چرخش ابزارهای مکانیکی تاثیر می گذارند و از اصطکاک سایر تجهیزات جلوگیری می کنند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات مفیدی در مورد تفاوت های مشترک این دو قسمت به طور کامل در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دهیم.

بلبرینگ چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟
همانطور که اشاره کردیم بلبرینگ نقش بسیار مهم و حیاتی در صنعت دارد و اگر این قطعه بین فلزات و سایر قطعات مکانیکی نباشد اصطکاک ایجاد می شود و منجر به خرابی سایر تجهیزات مکانیکی می شود. از یاتاقان ها برای پشتیبانی از قسمت های چرخان ماشین ها و کاهش اصطکاک نیز استفاده می شود. یاتاقان ها به دلیل جنس محکمی که دارند به سایر قسمت ها اجازه می دهند تا به راحتی روی یکدیگر سوار شوند.

یاتاقان های صنعتی چه ویژگی ها و کاربردهایی دارند؟

توانایی تحمل نیروهای بسیار بالا
آنها بی صدا و بدون صدا کار می کنند.
مقاومت بالایی در برابر ضربه و لرزش دارند.
محدودیتی برای تعداد دور وجود ندارد.
فضای کمتری را اشغال می کنند.

 

یاتاقان های لغزشی چیست؟
این نوع یاتاقان به عنوان تکیه گاه برای اجزای چرخان در دو جهت شعاعی و محوری عمل می کند. میله های متقاطع نیز در محفظه یاتاقان قرار می گیرند و یک محافظ محوری ایجاد می کنند.

 

بلبرینگ غلتکی چیست؟
دو ماسه و تعدادی گوی از اجزای این بلبرینگ هستند که بین حلقه ها قرار گرفته اند. در این نوع بلبرینگ ها بار از طریق کنتاکت نورد منتقل می شود. همچنین بلبرینگ های غلتکی تنوع بسیار بالایی دارند و امروزه در حال پیشرفت هستند.

بلبرینگ چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟
در واقع از یاتاقان های صنعتی برای مصارف مختلفی در صنایع استفاده می شود. قفسه، کاسه نمدی فلزی، رینگ ها و گوی های خارجی و داخلی از اجزای این قطعه صنعتی است. یاتاقان های صنعتی به گونه ای ساخته می شوند که گوی های گرد اصطکاک را از طریق سطوح صیقلی تا حدودی کاهش داده و حرکت سایر قسمت ها را آسان می کند. همچنین انواع مختلفی از بلبرینگ در بازار وجود دارد. یاتاقان های شیار عمیق یکی از رایج ترین آنها است. از این قطعه برای جلوگیری از مشکلاتی مانند خوردگی، سایش و پارگی استفاده می شود. . . ایجاد شده است.

 

بلبرینگ ها چگونه کار می کنند؟
فشار حرکتی بلبرینگ ها مانند یک بلبرینگ خود تنظیم از لایه بیرونی به گوی ها منتقل می شود و این فشار وارد لایه داخلی می شود. کره ها به دلیل شکل کروی خود تماس کمتری با لایه های بیرونی و داخلی دارند و به همین دلیل به راحتی حرکت می کنند. باید به این نکته اشاره کنم که اگر فشار زیاد به توپ ها وارد شود باعث تغییر شکل یا له شدن آنها می شود و برای رفع این مشکل می توان از رولبرینگ استفاده کرد. همچنین یاتاقان های محوری از جمله یاتاقان هایی هستند که نمی توانند بار محوری شدید را تحمل کنند.

کاربرد بلبرینگ چیست؟
حفظ محور و جلوگیری از شل شدن آن در داخل بدنه.
عدم اجازه حرکت جانبی محور و برخورد قطعات متحرک و ثابت.
کمک به انتقال نیرو بین قطعات دیگر

بلبرینگ ها از چه قطعاتی ساخته شده اند؟
با توجه به اینکه خود یاتاقان ها قطعات کوچکی به حساب می آیند، اما از قطعات ظریف تری ساخته شده اند که نقش بسیار مهمی در صنعت دارند. باید به این نکته اشاره کنم که برای نگهداری قطعات صنعتی از جمله بلبرینگ ها می توان از گریس نسوز برای نگهداری استفاده کرد. این اجزا به چهار قسمت اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می پردازیم.

کنس یا رینگ
تمامی بلبرینگ ها مانند بلبرینگ های ته گرد، یاتاقان های شیار عمیق و غیره. آنها دارای یک لبه داخلی و خارجی هستند که معمولاً از آلیاژهای فولادی مقاوم ساخته می شوند.

ساچمه یا رول

از اجزای غلتشی بلبرینگ ها می توان به توپ هایی اشاره کرد که با چرخاندن بلبرینگ ها امکان حرکت را فراهم می کنند. همچنین ساچمه ها عمدتا از فولاد بسیار محکم ساخته شده اند.

قفس
در واقع قطعاتی که از اصابت گلوله جلوگیری می کند قفسه ها هستند که از فولاد، برنج و الیاف ساخته شده اند.

 

کاسه نمد
وظیفه کاسه نمد ها جلوگیری از خروج روغن هیدرولیک درون کیج ها و بین رول ها به بیرون می باشد . هم چنین از ورود آب به درون بلبرینگ ها جلوگیری می کند .