چرخ زنجیر یکی از قطعات زنجیره صنعتی است که برای انتقال نیروی دورانی استفاده می شود و نقش حیاتی بسیار مهمی دارد. از طرفی این انتقال قدرت در صورتی انجام می شود که سرعت دورانی، سرعت دورانی، میزان گشتاور و. . . آنها را می توان تغییر داد یا به عبارت دیگر، راحت تر انجام داد. کاربردهای این قطعه را می توان در پمپ ها، تجهیزات صنعتی، صنایع دوچرخه سواری و … یافت. اشاره شده . در این مقاله قصد داریم به طور کامل در مورد چرخ زنجیر و کاربرد و مزایای آن صحبت کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید:

انواع چرخ زنجیر
همانطور که می دانید چرخ های زنجیر تنوع زیادی دارند، بنابراین برای این منظور باید با توجه به نوع دستگاه خود دنده مناسب را تهیه کنید. چرخ های زنجیری با توجه به نوع ساخت خود کاربردهای متفاوتی دارند که در ادامه بیشتر به معرفی آن ها پرداخته ایم.

غلتک
یکی از پرفروش ترین و پرطرفدارترین انواع چرخ زنجیری است که در اکثر صنایع مورد نیاز است. این نوع چرخ زنجیر در 3 مدل تک ردیفه، دو ردیفه و ناف ساخته می شود.

چرخ زنجیر بی صدا
در برخی موارد، صنایع تمایل به استفاده از چرخ های زنجیری دارند که آلودگی صوتی کمتری دارند و عملکرد خوبی دارند. در چنین شرایطی استفاده از چرخ زنجیر بی صدا می تواند انتخاب بسیار مناسب و خوبی باشد.

کاربرد چرخ زنجیر
اساساً از چرخ دنده های زنجیری برای انجام کارهایی مانند انتقال نیرو و حرکت، اجسام متحرک، انتقال مکانیکی نیرو استفاده می شود. برای انتقال نیرو می توان از انواع تسمه، گیربکس و … استفاده کرد. . استفاده می شود، اما استفاده از چرخ های زنجیره ای صنعتی بسیار مقرون به صرفه بوده و بازده بالایی دارد. همچنین از چرخ دنده ها برای همگام سازی حرکت زمان استفاده می شود، مانند زمان بندی سوپاپ ها در موتورهای چهار چرخ. از جمله صنایعی که از چرخ زنجیر استفاده می کنند می توان به کشاورزی، مواد غذایی، الکترونیک، فولاد، صنایع شیمیایی و … اشاره کرد. . اشاره شده .

مشخصات چرخ دنده
در واقع چرخ های زنجیر انواع مختلفی دارند که از نظر جنسیت، مدل، شماره سریال و تعداد دنده متفاوت هستند. یکی از رایج ترین انواع چرخ دنده ها فولادی است که در برخی موارد از فولاد برای ساخت چرخ دنده ها استفاده می شود.

چرخ زنجیر دو ردیفه
با توجه به آنچه گفته شد چرخ های زنجیری در سه مدل تک ردیفه، دو ردیفه و ناف ساخته و به فروش می رسد. در مدل دو ردیفه از دو چرخ دنده و زنجیر دو ردیفه استفاده شده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که از این نوع چرخ زنجیری برای حمل بارهای بسیار سنگین استفاده می شود. اگر این نوع چرخ زنجیر با استفاده از مواد مرغوب ساخته شود علاوه بر عملکرد خوب، عمر طولانی نیز خواهد داشت.

مزایا و معایب چرخ دنده ها

از مزایای استفاده از چرخ زنجیری می توان به انتقال قدرت بالا، امکان انتقال چندین قدرت به یک محور در یک بازه زمانی، عدم حساسیت به آب و زنگ زدگی و راندمان بالا اشاره کرد. همچنین استفاده از چرخ زنجیر دارای معایب و سختی هایی است که از جمله آن می توان به شرایط سخت نگهداری، ایجاد و تولید صدای زیاد اشاره کرد.

خرید چرخ زنجیر

همانطور که می دانید چرخ های زنجیر از جمله قطعاتی هستند که باید در ساخت آنها نهایت دقت را به کار برد. همچنین قیمت بر اساس نوع کاربرد، سایزبندی، استحکام آنها و … تعیین می شود. . . انجام شد برای خرید این محصول می توانید به فروشگاه های توزیع کننده و فروش ابزار مراجعه کنید. باید به این نکته اشاره کنم که شرکت های تولیدی زیادی وجود دارند که می توانید به راحتی با مسئولان و مشاوران آنها در ارتباط باشید و منتظر تحویل محصول آماده شده خود باشید.

نتیجه

با توجه به نکاتی که ذکر کردیم چرخ های زنجیری انواع مختلفی دارند که با توجه به عملکردشان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.