وجود اصطکاک همیشه فایده ای ندارد و اغلب باعث ایجاد مشکلاتی مانند: خوردگی، ساییدگی، خط و خش و غیره می شود، برای جلوگیری از این گونه مشکلات از یاتاقان های صنعتی که بارهای محوری، شعاعی یا دو شعاعی را تحمل می کنند استفاده می شود. تولید شدند.
زمانی که روانکار مایع امکان روغن کاری مکرر اجزا و قطعات مانند قسمت های متحرک جلوی خودرو را نداشته باشد و یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نباشد، از گریس نسوز استفاده می شود. گریس ها مانند روغن ها توانایی و ویژگی های تمیز کنندگی و خنک کنندگی را ندارند. لازم به ذکر است که بدون استفاده از گریس، بسیاری از نیروهای مولد حرکت نمی کنند.

 

بلبرینگ در چه صنایعی استفاده می شود؟
پتروشیمی، نفت و گاز
فولادسازی
خودرو سازی
کشاورزی
دوچرخه سازی
غذایی
ساعت سازی
شیمیایی و دارویی
برای بررسی کاربرد در صنایع مختلف باید موارد زیادی از جمله کیفیت بررسی شود. شایان ذکر است که تنوع این قطعات بسیار زیاد است به طوری که در برخی مواقع تشخیص نوع استفاده از آنها بسیار مشکل می شود که این موضوع کاربرد بلبرینگ های صنعتی در صنایع را بیشتر توضیح می دهد. موارد مختلف را جداگانه بررسی می کنیم.

توضیحی در مورد تاثیر و استفاده از گریس در بلبرینگ ها:

با استفاده از گریس کاری و روغن کاری صحیح و صحیح، طول عمر بلبرینگ افزایش می یابد. اصولاً گریس کاری باعث چرب شدن قطعات می شود که علاوه بر افزایش سرعت قطعه باعث حفظ سلامت قطعه نیز می شود.
گریس های نسوز یک محافظ در برابر گرما برای یاتاقان ها هستند.

 

 

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
یکی از مهمترین کاربردهای بلبرینگ در صنایع خاصی مانند نفت، گاز و پتروشیمی است، قطعات مورد استفاده در این صنایع معمولا از باکیفیت ترین و دقیق ترین قطعات هستند و یاتاقان ها نیز از مهمترین قطعات مورد استفاده در این صنعت هستند. صنعت. این بلبرینگ ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم که در این صنایع نفت کاربرد دارند.
بلبرینگ تماس زاویه ای
بلبرینگ شیار عمیق (استفاده عمومی)
بلبرینگ های خود تنظیم شونده
بلبرینگ ته گرد
رولبرینگ بشکه ای
رولبرینگ مخروطی (کاربرد ویژه)
غلتک استوانه ای
غلتک سوزنی
بهترین برندهای مورد استفاده در این صنعت:

برند TIMKEN در رولبرینگ های مخروطی

نام تجاری FAG در رولبرینگ بشکه ای

برند SKF در بلبرینگ های شیار عمیق

 

یاتاقان ها و رولبرینگ ها در صنعت پتروشیمی چه ویژگی هایی دارند؟

با توجه به اینکه محیط کار در این صنایع بسیار خاص و مهم است معمولا به کیفیت و دقت ساختار بلبرینگ ها توجه زیادی می شود. ضمناً باید به این نکته نیز توجه داشت که شرایط تعمیر و تعویض آنها بسیار سخت است. به همین دلیل باید ویژگی های زیر را در نظر گرفت:

زندگی طولانی
کیفیت بالا
مناسب برای دماهای بالا (در موارد خاص نسوز)
مناسب برای استفاده در کاربردهای با سرعت بالا (دو ارتفاع در کاربردهای خاص)
دقت بالا در طراحی و تولید
حمل بارهای سنگین

 

صنایع فولاد

 

 

یکی دیگر از مهمترین کاربردهای بلبرینگ در صنعت فولاد است که صنعت بزرگ و تاثیرگذاری در جهان است. در این صنعت وسیع، دستگاه ها و تجهیزات و موتورهایی مشاهده می شود که به طور مداوم در دماهای مختلف در حال کار و گردش هستند.
تجهیزات و موتورهای مورد استفاده در صنعت فولاد به دلیل عملکرد مناسب و صحیح از انواع یاتاقان ها استفاده می کنند.

استفاده از گریس در ماشین آلات صنعت فولاد باعث بهبود عملکرد ماشین آلات و تجهیزات در شرایط خاص مانند دمای بالا، شرایط سخت عملیاتی، سرعت کم و ضربه های مداوم و یاتاقان هایی می شود که چرخش محوری آنها دائماً معکوس می شود.

 

صنعت سیمان سازی

 

 

صنعت سیمان یکی از صنایع سنگین کشور است. گفتنی است صنایع ویژه و سنگین از صنایع مهم و با ارزش هر کشور به شمار می روند و به همین دلیل ابزار و تجهیزات مورد استفاده در این صنعت از قطعات بسیار حساس بوده و بسته به نوع و طرح نیز محل مصرف دارای ویژگی های منحصر به فردی است که به برخی از آنها اشاره کردیم:
حمل بارهای سنگین
نیاز به روغن کاری کم
طول عمر بالاتر (در برخی موارد تا بیش از 70٪)
قابلیت چرخش با سرعت بالا

در صنعت سیمان از بلبرینگ های شیار عمیق (در موارد محدود)، غلتک مخروطی (یک، دو، سه و چهار ردیف ساچمه ای)، غلتک مخروطی، بشکه ای و استوانه ای استفاده می شود.
در این صنعت از گریس برای روانکاری یاتاقان موتورها و تجهیزات نیز استفاده می شود، به طوری که گریس مانند لایه نرمی بین قطعات قرار می گیرد و باعث کاهش صدا و لرزش می شود و باعث عملکرد روان در برخی از دستگاه ها مانند چرخ دنده ها می شود. رشد می کند .

 

صنعت خودروسازی

 

 

صنعت خودرو که یکی از بزرگترین و حساس ترین صنایع جهان است، از یاتاقان های صنعتی در تجهیزاتی مانند موتور، چرخ خودرو و به طور کلی قطعات دوار استفاده می کند.

مشکلات ناشی از وجود اصطکاک در صنعت بزرگ خودروسازی با استفاده از انواع یاتاقان ها کمتر دردسرساز می شود و به همین دلیل بسیاری از سازندگان در دنیا به دنبال تولید این گونه بلبرینگ های صنعتی برای افزایش کارایی تجهیزات خود هستند.
استفاده از گریس برای روانکاری یاتاقان ها باعث ایجاد اصطکاک کمتری در زمان راه اندازی دستگاه می شود. شایان ذکر است استفاده از گریس باعث افزایش دوام و طول عمر قطعه می شود.

بلبرینگ موتورهای الکتریکی کوچک در بسیاری از قطعات خودرو مانند دینام، برف پاک کن، موتور الکتریکی صندلی، آینه و شیشه برقی استفاده می شود.

یاتاقان ها برای قطعات آهسته حرکت یا کنترل مانند یاتاقان های فرمان را می توان با روان کننده های مخصوص دمپر تهیه کرد که لرزش ها را کاهش داده و عملیات را روان تر می کند.

اکثر یاتاقان ها و غلتک ها معمولا به صورت شعاعی در قسمت های مختلف خودرو قرار می گیرند.
بر روی سیستم فرمان بسیاری از خودروها، بلبرینگ های کوچک و گردنی شکل تعبیه شده است.