انتخاب بلبرینگ یا در واقع بلبرینگ یکی از مهمترین وظایف در هنگام تعویض قطعات خودرو یا سایر وسایل است. این کلمه به معنای توپ های حامل است و وظیفه جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح دوار را دارد. اگر بلبرینگ دستگاه شما آسیب دیده و قصد تعویض آن را دارید ادامه این مطلب را برای انتخاب بلبرینگ مناسب از دست ندهید.

انواع بلبرینگ
انتخاب بلبرینگ صنعتی مسئله‌ای سخت به شمار می‌رود؛ چرا که این قطعه در قسمت‌های مختلف خودرو و دیگر سیستم‌ها، به کار رفته و انواع و اندازه‌های متفاوتی دارد. انواع بلبرینگ‌ها، به شرح زیر هستند:

بلبرینگ دینام
بلبرینگ پلوس
بلبرینگ گیربکس
بلبرینگ فرمان
بلبرینگ دنده هرزگرد
بلبرینگ چرخ
بلبرینگ اکسل

 

 

مهم ترین عوامل برای انتخاب بلبرینگ
از آنجایی که برندهای مختلف یاتاقان تولید می کنند و اندازه و نوع قطعات با یکدیگر متفاوت است، برای انتخاب بلبرینگ مناسب باید فاکتورهایی در نظر گرفته شود.

فضای موجود برای نصب
مقدار فضای موجود برای نصب بلبرینگ تعیین می کند که از چه نوع بلبرینگی استفاده کنیم. به طور معمول، بلبرینگ ها بر اساس قطر داخلی یا قطر شفت دستگاه انتخاب می شوند. همچنین می توان از قطر خارجی بلبرینگ برای تعیین نوع آن استفاده کرد. از یاتاقان های شیار عمیق برای شفت های کوچک و از رولبرینگ های استوانه ای مخروطی و بشکه ای برای اندازه های بزرگ استفاده می شود.

شرایط محیطی
در انتخاب بلبرینگ بهتر است به شرایط محیطی آن توجه شود. به عنوان مثال، اگر بلبرینگ شما در معرض آلودگی باشد، ممکن است از صدا، لرزش یا ضربه رنج ببرد. پیشنهاد می کنیم اگر شرایط کار بلبرینگ در محیط هایی با دمای بالا، گرد و غبار، خلاء، حلال های شیمیایی، گاز یا مغناطیسی، آب دریا و مواردی از این قبیل است، از یاتاقان های مناسب برای این شرایط استفاده کنید.

ناهماهنگی
گاهی اوقات به دلیل انحراف شفت در اثر بار، عدم دقت شفت و محفظه و خطاهای نصب، ممکن است شرایط عملکرد بلبرینگ به هم نخورد. این ناهماهنگی می تواند به بلبرینگ آسیب برساند و تحمل و شرایط کاری آن را مختل کند. به طور معمول، یک زاویه کوچکتر از 0.0012 رادیان یک مقدار قابل قبول برای عدم انطباق است. اگر انتظار یک ناهماهنگی بزرگ را دارید، توصیه می کنیم برای شروع از یاتاقان های خود تراز مانند یاتاقان های خود تراز استفاده کنید.

 

 

سرعت چرخشی
هنگام انتخاب بلبرینگ باید به سرعت چرخش تجهیزاتی که قرار است بلبرینگ در آن نصب شود توجه کنید. سرعت مجاز برای هر یاتاقان بستگی به نوع دمای کار، اندازه یاتاقان، قفسه، دقت، بار و روغن کاری دارد. به عنوان مثال، اگر یک قفسه وجود داشته باشد، بلبرینگ های غلتکی استوانه ای و یاتاقان های سوزنی سرعت بیشتری را فراهم می کنند. برخی از سریع‌ترین یاتاقان‌های موجود عبارتند از بلبرینگ‌های شیار عمیق، بلبرینگ‌های ساچمه‌ای، یاتاقان‌های تماس زاویه‌ای و یاتاقان‌های غلتکی استوانه‌ای.

دقت در کار
بلبرینگ در دستگاه ها و تجهیزات مختلف استفاده می شود. به همین دلیل دقت مورد نیاز برای هر یاتاقان متفاوت خواهد بود. یاتاقان‌های شیار عمیق، یاتاقان‌های تماس زاویه‌ای و رولبرینگ‌های استوانه‌ای رانش از جمله پرمصرف‌ترین یاتاقان‌ها با دقت عملکرد بالا هستند.

سختی
هنگامی که بار وارد بلبرینگ می شود، تغییر شکل الاستیک در نقطه تماس عناصر نورد آن با سطح مسیر ایجاد می شود. برای کنترل این تغییر شکل الاستیک، به بلبرینگ هایی با مقاومت بیشتر نیاز داریم. ما می توانیم با اعمال پیش بارگذاری، استحکام یاتاقان های تماس زاویه ای و رولبرینگ های مخروطی را افزایش دهیم. از طرف دیگر، بارگذاری پیش بارگذاری، تحمل و سطح نویز سیستم را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که هنگام انتخاب پیش لودر، سختی تمام قطعات را بررسی کنید. همچنین در نظر گرفتن مواد ایده آل برای تحمل بار ضروری است. بلبرینگ ها معمولاً از فلز، پلاستیک یا سرامیک ساخته می شوند. البته نوع مواد بلبرینگ در قیمت آن تاثیر مستقیم دارد.

نصب و اجرا
در انتخاب بلبرینگ باید به روش نصب و اجرا دقت کرد. از آنجایی که بازرسی دوره ای یاتاقان ها ضروری است، باید از یاتاقان های استوانه ای، غلتک سوزنی، غلتک مخروطی و یاتاقان هایی با حلقه های داخلی و خارجی قابل جداسازی استفاده شود.

 

 

دمای محیط کار
دمای محیط کار نقش مهمی در انتخاب بلبرینگ دارد. به طور معمول، محدوده دمای بلبرینگ بین 30 تا 50 درجه است. اگر دما از این محدوده بالاتر رود، ظرفیت تحمل بار برینگ کاهش می یابد. استفاده از بلبرینگ های سرامیکی و نسوز برای دمای محیط کار بالاتر توصیه می شود.

هزینه های نصب
یاتاقان ها هزینه بیشتری برای نصب دارند زیرا برای بارهای کمتر و سوراخ های کوچکتر استفاده می شوند. از طرفی رولبرینگ ها به دلیل سایز بزرگتر و تحمل بارهای سنگین قیمت کمتری دارند. در انتخاب بلبرینگ نیز باید به این نکته توجه کنید.

سیستم روغن کاری و آب بندی
سیستم آب بندی برای عملکرد صحیح و عمر طولانی بلبرینگ بسیار مهم است. همیشه باید توجه داشت که یاتاقان به خوبی از هرگونه ناخالصی و عوامل خارجی مانند گرد و غبار، آب، مایعات خورنده و روان کننده های مصرف شده محافظت می شود. هرچه تماس یاتاقان با مواد خارجی کمتر باشد، عمر طولانی‌تر و عملکرد بهتری دارد. برای خرید انواع بلبرینگ، غلتک، بلبرینگ، کاسه نمدی و گریس نسوز به سایت hayperbearing.com مراجعه کنید.

 

حرف پایانی

بلبرینگ ها یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در خودروها و دستگاه ها هستند. با انتخاب بلبرینگ مناسب، سیستم عملکرد بهتری خواهد داشت و عمر طولانی تری خواهد داشت. برای خرید بلبرینگ و قطعات مشابه می توانید به سایت pasargad-bearing.com مراجعه کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال با کارشناسان ما تماس بگیرید.