یکی از تفاوت های اصلی روغن صنعتی و گریس نسوز مربوط به ساختار و عملکرد آن است. روغن های صنعتی از برخی مواد نفتی و روان کننده ها ساخته می شوند. گریس ها از مواد چسبنده تشکیل شده اند، برخی از افزودنی های شیمیایی که مسئول کاهش اصطکاک بین سطوح در یک قطعه هستند. در این مقاله به نکاتی در مورد تفاوت روغن صنعتی و گریس می پردازیم.

تفاوت روغن صنعتی و گریس چیست؟

تفاوت روغن و گریس صنعتی در ساختار و عملکرد آنهاست. بارزترین تفاوت بین روغن صنعتی و گریس تفاوت در تعداد روانکارهای قابل استفاده، قابلیت تمیز کنندگی، روان بودن و بسیاری موارد دیگر است.

روغن و گریس صنعتی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و نوع ساختار و عملکرد آنها باعث شده تا افراد زیادی با توجه به نوع و ماهیت دستگاه مورد نظر از روغن یا گریس صنعتی استفاده کنند.

روان کننده نوعی ماده جامد یا مایع و گاز است که به منظور جلوگیری از اصطکاک و سایش بین سطوح مختلف یک قطعه یا یک دستگاه تعبیه می شود.

گفتیم که تفاوت روغن صنعتی و گریس در کارکرد آنهاست. روغن های صنعتی از مواد نفتی تشکیل شده اند و مفیدتر از گریس ها هستند. روغن های صنعتی در دماهای بسیار بالا قابل استفاده بوده و به دلیل نوع ساختار و مواد خاص به کار رفته در این نوع روان کننده، قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و از نفوذ رسوبات مختلف جلوگیری می کند.

 

 

گریس ها معمولاً از یک عامل سفت کننده یا غلیظ کننده و نوعی روان کننده تشکیل شده اند و ماده اصلی گریس روغن و صابون است. فرآیند اصلی عملکرد گریس به این صورت است که به قسمت مورد نظر می چسبد و از اصطکاک بین قطعات جلوگیری می کند.

در حالی که روغن های صنعتی باعث خنک شدن قطعات و سطوح بین دستگاه ها می شوند. می توان گفت این یکی از مهمترین تفاوت های روغن صنعتی و گریس است. همچنین یکی از تفاوت های روغن صنعتی و گریس مربوط به نظافت سطوح دستگاه می باشد.

گریس ها به گونه ای هستند که در اثر تغییرات دما و با توجه به شرایط و سطح کارکرد دستگاه در مدت زمان معینی از بین رفته و خاصیت چسبندگی آنها از بین رفته و محیط دستگاه مورد نظر آلوده می شود. اگر روغن های صنعتی به راحتی تمیز می شوند و روان تر از گریس هستند.

 

لازم به ذکر است روغن های صنعتی برای دستگاه هایی استفاده می شود که عملکرد آنها چرخشی و دایره ای است یعنی دستگاهی که استفاده می کنیم دائما در حال چرخش است.

روغن های صنعتی باعث خنک شدن دستگاه چرخشی می شوند. در صورت استفاده از گریس در چرخ دنده های صنعتی، یاتاقان های بزرگ و برخی قطعات صنعتی خاص. در واقع نوع کاربرد هر روانکار تفاوت اصلی روغن صنعتی و گریس است.

لازم به ذکر است که شرکت ویرا پرداز آروین پاسارگاد دارای محصولات متنوعی در زمینه روغن و گریس صنعتی می باشد. البته این نوع روانکارها برای کارخانجات بزرگ صنعتی مانند پتروشیمی، فولاد و سیمان و صنایع بزرگ قابل استفاده است و این نوع روانکارها برای استفاده در خودرو نصب نمی شوند.

 

 

نکاتی در مورد تفاوت روغن صنعتی و گریس
نکات مرتبط شامل موارد زیر است:

در گریس یک عامل سفت کننده وجود دارد در حالی که روغن صنعتی اینطور نیست
در روغن های صنعتی می توان دستگاه را به آرامی حرکت داد و دستگاه با سرعت کم کار می کند
روغن صنعتی از زنگ زدگی جلوگیری می کند و با ترکیبات خاصی کار می کند، در حالی که برای هر قطعه صنعتی نمی توان از گریس استفاده کرد.
از تفاوت روغن صنعتی و گریس می توان به ماده اصلی استفاده شده در این روانکارها اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که روغن های صنعتی در برابر چکه شدن مقاوم هستند، در حالی که سفت کننده موجود در گریس پس از مدتی از بین می رود.

همچنین می توان به تفاوت روغن صنعتی و گریس برای استفاده در دستگاه های خاص اشاره کرد. روغن های صنعتی در برخی دستگاه های خاص استفاده می شوند، در حالی که گریس ها کاربرد محدودتری دارند و بیشتر برای یاتاقان های بزرگ و چرخ دنده های صنعتی قابل استفاده هستند.